Miquel Alimentació obrirà un Gros Mercat en una zona franca de Xangai

El projecte podria ser realitat en els propers dos anys, segons els pronòstics que fa el conseller delegat

14.01.2016 | 07:18
Ramon Miquel i Ge Junjie, el setembre passat quan van presentar la compra de l´empresa.

Quan tot just fa tres mesos que el colós xinès de la distribució Bright Food -conglomerat indrustrial públic integrat per 18 empreses i quatre companyies cotitzades a la Xina, amb una facturació de 18.000 milions d'euros- va adquirir el 72% de les accions, i per tant el control, de Miquel Alimentació Grup, la relació comercial de la companyia amb la Xina ja ha donat els primers nous fruits, segons va informar, ahir a Barcelona, Pere Laymon, el conseller delegat.

D'entrada, el grup amb seu a Vilamalla ha enviat 20 contenidors plens de taronges, tomàquets i productes de marca pròpia cap al país asiàtic. I Bright Food ja projecta l'obertura d'un cash and carry per a la venda majorista a Xangai, que mantindrà la marca GMcash (Gros Mercat), la que identifica Miquel Alimentació en aquest sector. Aquesta nova superfície es construirà en una zona franca, al costat d'un port i amb un pas fronterer.

Laymon no va donar detalls d'inversió ni de la dimensió que podria tenir aquest nou centre de distribució, però es va mostrar confiat que el projecte pugui ser una realitat d'aquí a uns dos anys. D'altra banda, va anunciar que Bright Food utilitzarà la marca GMcash a nivell global per comercialitzar els productes procedents d'altres companyies adquirides pel conglomerat empresarial xinès, com ara Kellog's (Regne Unit).

Però això no és tot i aquest 2016 es presenta com un any en el qual hi poden haver grans novetats al voltant de Miquel Alimentació Grup, perquè, com deia el conseller delegat, els xinesos de Bright Food són «molt ambiciosos». En aquesta línia, Laymon va explicar que la matriu de Miquel ha demanat a l'equip directiu de la companyia fundada el 1925 a Figueres, un llistat d'empreses de la distribució espanyoles o europees que puguin resultar interessants amb la vista posada a futures adquisicions.

La compra d'una empresa

Aquesta possibilitat, va afegir, es discutirà la setmana que ve en en Consell d'Administració que se celebrarà a Catalunya; Laymon va precisar que, per qüestions operatives i amb l'objectiu de simplificar aquesta possible operació, la recomanació que farà l'equip directiu de Miquel serà la d'optar per la compra d'una companyia espanyola. En aquesta línia, el màxim responsable executiu de Miquel Alimentació Grup va expressar el seu convenciment que la companyia disposa «de l'estructura i les persones» per assumir la compra d'una empresa «de dimensions similars».

200 nous llocs de treball

En aquesta línia, el conseller delegat va assenyalar que el Pla Estratègic triennal local de Miquel Alimentació Grup s'executa als ritmes previstos i va anunciar noves inverisions a Catalunya i a Espanya, que es traduiran en l'obertura de 5 nous cash&carry, 10 benzineres i 7 delivery&cash -serveis d'entrega a domicili de comandes-. Això es traduirà en un increment de plantilla de l'ordre de 200 persones; 70 d'aquests llocs de treball es crearan a Catalunya.

Pel què fa al Pla Estratègic a la Xina, Pere Laymon va donar menys concrecions i es va justificar amb l'argument que l'entrada de Miquel Alimentació Grup a Bright Food és, encara, molt recent. Però tot fa pensar que les perspectives de negoci poden ser molt grans, en un futur, en aquell país; en aquesta línia, el conseller delegat va recordar que el principal interès de Bright Food en Miquel Alimentació Grup passa per disposar d'una plataforma a Europa que permeti l'entrada de productes d'alimentació de qualitat a la Xina.

I tal dit, tal fet: mentre no es concreta el Pla Estratègic triennal per a la Xina, Miquel Alimentació Grup ja gestiona operacions comercials d'envergadura per a Bright Food. Concretament, l'empresa de Vilamalla va informar que ha rebut l'encàrrec d'importar a la Xina oli d'oliva de girassol per valor de 8 milions d'euros; un oli que aniran a buscar a Ucraïna, el principal productor continental. D'altra banda, i en la mateixa línia, Miquel, a suggerència de Bright Food, ha contactat amb 500 proveïdors locals per saber quin interès tenen en utilitzar la plataforma que els ofereix Bright Food per entrar al mercat Xinès. D'aquests, 300 han mostrat interès per entrat en futures operacions comercials.

Més de mil milions

En un altre ordre de coses, Miquel Alimentació Grup ha tancat l'any amb una facturació de 1.010 milions d'euros, una dada que atorga a la companyia una capacitat de generar beneficis de 26,1 milions (EBITDA). Miquel disposa de 675 punts de venda (cash&&carry i supermercats fraquiciats) amb 2.000 clients, entre detallistes i distribuïdors locals; la divisió d'exportació i la de restauració organitzada Food Service. Dades com aquestes converteixen Miquel en «la primera» empresa del sector majorista de la distribució alimentària a Espanya, amb una plantilla que supera els 2.500 treballadors.

La valoració que feia ahir Laymon de la relació amb els nous propietaris de Miquel Alimentació Grup era positiva, tot i els reptes que ha suposat per a l'equip directiu de l'empresa l'entrada a la matriu Bright Food. La comunicació, per la qüestió de l'idioma, ha estat un dels entrebancs més grans, assenyala. De fet, Laymon ha començat un curs intensiu de xinès, amb l'objectiu de fer més fàcil la comunicació amb els nous propietaris de l'empresa que gestiona. D'altra banda, dues persones de Miquel Alimentació treballen des de fa setmanes a la Xina, al si de Bright Food. Una decisió que també va prendre en el seu moment la direcció per millorar la comunicació amb els responsables de la matriu.

Nova gerent de Comunicació

Laymon va voler deixar ben clar que des que es va fer oficial la compra per part de Bright Food, l'octubre passat, l'equip directiu de Miquel Alimentació Grup es manté, només amb un canvi, motivat per la sortida del gerent de Comunicació, Mario Puntonet, que continua vinculat professionalment a la família Miquel, antiga propietària del grup, que en conserva els actius immobiliaris. La substituta de Puntonet és Esther del Pozo Cerdà, que ja formava part de l'equip de màrqueting de la companyia.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
L'últim El més llegit
Enllaços recomanats: Premis cinema