La totalitat del comerç internacional i dels negocis passarà per plataformes electròniques i els països en desenvolupament han de crear sense retard les condicions per aprofitar les oportunitats que ofereix, va assegurar Jack Ma, fundador i conseller delegat d'Alibaba, la major companyia del sector. En una jornada de conferències dins de la Setmana del Comerç Electrònic que afavoreix l'Agència de l'ONU per al Comerç i el Desenvolupament, l'executiu va aconsellar als governs de nacions en desenvolupament promoure el comerç electrònic, sense esperar regulacions, perquè en cas contrari la bretxa digital amb els països rics es farà més gran.

En un debat al qual van assistir ministres de Comerç i Indústria de diversos països arribats a Ginebra per aprofundir en la reflexió sobre el comerç electrònic, Ma va recordar que el seu negoci va començar fa 15 anys movent algunes desenes de milers de dòlars i que va tancar l'any 2016 amb una xifra de negocis de 550.000 milions de dòlars. Si hagués escoltat els temors que regnaven llavors a la Xina, sobre la manca de regulació, la burocràcia o la proliferació de productes falsificats, mai hauria construït l'imperi que és actualment Alibaba, va dir. «El comerç electrònic és per a joves i petits negocis, no intentin convèncer els triomfadors, perquè ells no volen arriscar», va afirmar davant l'audiència.

No obstant això, els desafiaments per fer del comerç electrònic una experiència mundial encara són enormes, amb el 55 per cent de la població mundial que no té accés a internet, segons el director general de la Unió Internacional per a les Telecomunicacions, Houlin Zhao.

El responsable executiu d'Alibaba va recordar que s'espera que el 2020 els usuaris d'internet arribin a 5.000 milions, una xifra que exemplifica el potencial del comerç electrònic. Aquesta àrea de negoci no només depèn d'una connexió d'internet, sinó d'infraestructures que permetin sortir els productes del lloc de producció i arribar al consumidor.