Un de cada quatre estudiants espanyols de 15 anys no aconsegueix el nivell bàsic de coneixements financers, i encara que són capaços de prendre decisions senzilles sobre despeses quotidianes i saber per a què serveix una factura, tenen dificultats per interpretar-la.

De fet, Espanya ha obtingut 469 punts en l'informe PISA 2015 sobre Competència Financera, amb la qual cosa se situa per sota de la mitjana de 489 dels quinze països que han participat en l'estudi (deu de l'OCDE, més cinc Estats o regions).

Espanya s'ha classificat en el desè lloc, solament per davant del Brasil (15), Perú (14), Xile (13), República Eslovaca (12) i Lituània (11). Això significa que Espanya, insisteix l'informe, amb 469 punts es troba per sota dels 489 de la mitjana dels països de l'OCDE. El rendiment mitjà d'Espanya ha descendit des del 2012, quan va obtenir una puntuació de 484.

I encara que l'informe adverteix que les variacions del rendiment en competència financera «han d'interpretar-se amb cautela» pels canvis produïts en l'administració de la prova, la realitat és que la proporció d'estudiants que rendeixen per sota del nivell 2 -és a dir, bàsic- ha augmentat vuit punts, fins a situar-se en el 24,7%.

Per contra, solament el 6% (enfront del 12% de l'OCDE) exhibeix un rendiment destacat en competència financera, la qual cosa significa que aconsegueixen el nivell 5 en ser capaços d'analitzar productes financers complexos.

La competència financera és, segons la defineix PISA, «el coneixement i la comprensió de conceptes i riscos financers i les destreses, motivació i confiança necessàries» per aplicar-los «amb la finalitat de prendre decisions eficaces en diferents contextos financers, per millorar el benestar financer dels individus i la societat i permetre la participació en la vida econòmica».

Existeixen diferències per sexes: les noies les que tenen un millor rendiment que els nois. I també per la seva situació socioeconòmica, de manera que els més desfavorits tenen fins a un 82% més de possibilitats de tenir un rendiment inferior al nivell bàsic.

No solament això, sinó que a més influeix el seu origen: un 11% dels 1.750 estudiants espanyols que van participar en l'avaluació va néixer en un país estranger, i tenen uns 33 punts menys que els que no tenen antecedents d'immigració. L'escola rural surt ben parada en l'estudi, ja que els seus estudiants han obtingut 29 punts més que els dels col·legis urbans.

L'informe, patrocinat per BBVA, dedica un apartat a l'experiència dels nois de 15 anys amb els diners, i destaca que més de la meitat, un 52%, té un compte bancari, cosa que solament poden fer amb autorització dels seus pares o apoderats. Gairebé vuit de cada deu (el 79%) aconsegueixen diners a través dels regals amb els quals els obsequien els seus amics i parents.