L'Institut de Coordenades de Governança i Economia Aplicada ha seleccionat els empresaris més influents d'Espanya, entre els quals hi ha Juan Roig (Mercadona), Amancio Ortega (Inditex) o Gabriel Escarrer (Meliá), per exercir una «força moral per definir la seva activitat, liderar-la i convertir-se en referència de la categoria». El vicepresident executiu de l'entitat, Jesús Sánchez Lambas, va assegurar que Espanya «necessita empresaris veritablement influents, capaços de crear i innovar i de marcar tendències de futur», ja que «no tot és èxit financer».

Segons la institució, aquests empresaris han creat models de negoci que «no són només experiències d'èxit econòmic», sinó que «s'han convertit en elements essencials que han determinat els estàndards bàsics de l'activitat» que desenvolupen i «les tendències de futur».

Per a l'Institut de Coordenades, Juan Roig al capdavant de Mercadona «ha canviat de forma radical la distribució comercial a Espanya i ha definit què és el que hi ha a la cistella de la compra de milions de ciutadans», alhora que «ha revolucionat el món dels proveïdors».

Per la seva banda, Amancio Ortega, qui «va dissenyar el model Zara de posar a l'abast del consumidor el que vol en temps rècord», ha arribat al «virtuosisme màxim» de conèixer el seu client a través d'un model de tractament de dades i de la logística «inimitable» i que «inclou en el sector tot el món».

El fundador de Meliá, Gabriel Escarrer, ha aconseguit que aquesta cadena d'hotels sigui «paradigma» d'hotel de vacances a tot el món gràcies a un model de gestió que marca la pauta a tot el negoci hoteler mundial, en separar la gestió de la propietat.

El creador de la xarxa de franquícies de restauració Restalia, José María Fernández-Capitán, ha aconseguit «en menys de vint anys el que a moltes multinacionals els en costa cinquanta».