Uns 500 empresaris de Catalunya, la Comunitat Valenciana, Andalusia i Múrcia es van reunir ahir al matí a aquesta darrera ciutat per reivindicar la realització urgent del Corredor Mediterrani ferroviari que unirà França amb Algesires (Cadis) com a eix vertebrador de l'àrea i realment fonamental per al desenvolupament de l'economia. La trobada va ser promoguda per l'Associació Valenciana d'Empresaris (AVE), que ja es va reunir a Tarragona amb l'objectiu que els empresaris de tot l'arc mediterrani treballin conjuntament per exigir al Govern l'impuls definitiu a aquesta infraestructura.

El president de l'AVE, Vicente Boluda, va recordar que l'últim compromís del ministre de Foment, Íñigo de la Serna, per a la posada en marxa del corredor és l'any 2019, si bé ha de ser una solució «provisional» mitjançant un tercer carril que adapti l'ample de via espanyol al de la resta d'Europa. Tanmateix, per a Boluda, aquest tercer carril generarà «colls d'ampolla», ja que per una mateixa via circularan trens de mercaderies, de rodalies i d'alta velocitat (AVE), fet pel qual va advocar per implantar la doble plataforma i va lamentar l'ampli retard del projecte, compromès inicialment per al 2015 a València i per al 2016 a Múrcia. Va insistir en la necessitat de «completar la xarxa radial de ferrocarril amb una altra circular» que uneixi amb alta velocitat per a mercaderies i per a passatgers tota l'àrea mediterrània amb la resta d'Europa.

Segons la seva opinió, el projecte del Corredor Mediterrani, a més d'estar plantejat per a «dates molt tardanes», té nombroses complexitats i problemes tècnics que duen a plantejar-se si realment hi ha «voluntat política» de posar-lo en marxa.

Va criticar que de les 10 ciutats més grans per nombre d'habitants d'Espanya, cinc estan al Mediterrani (Barcelona, València, Màlaga, Múrcia i Alacant), però cap d'elles està connectada entre sí per alta velocitat, tot i que Espanya és el segon país del món amb més quilòmetres d'AVE, només per darrere de la Xina.

El president de la patronal murciana, José María Albarracín, va lamentar les lentes connexions que actualment hi ha entre Múrcia i les comunitats valenciana i catalana, i la situació encara més sagnant amb relació a Almeria, amb la qual no hi ha connexió directa per tren.

Per això, va insistir en el paper fonamental d'aquest corredor no només per a mercaderies, sinó també per a passatgers, ja que l'àrea mediterrània agrupa al voltant de la meitat de la població espanyola i mou també més de la meitat de les exportacions del país.

Per la seva banda, la presidenta de l'Associació Murciana de l'Empresa Familiar, Marian Cascales, va destacar la unió entre comunitats autònomes que ha generat aquest projecte, per al qual va destacar que és imprescindible lluitar. Segons la seva opinió, és molt més que una infraestructura ferroviària, perquè ajudarà a la competitivitat, l'economia, el turisme i les exportacions, entre d'altres sectors, i potenciarà l'economia espanyola i la de l'arc mediterrani en general.

Connexió amb l'Àfrica

El president de la Fundació Pro AVE, Federico Félix, va insistir que aquesta infraestructura no només beneficiarà l'àrea mediterrània, sinó també la resta d'Espanya i el conjunt d'Europa, i va apuntar que en un futur el corredor pot ser també un punt de connexió amb l'Àfrica des d'Algesires.

En aquest sentit, Marc Puig, president del Grup Puig, va lamentar que «no es pot justificar que no s'hagi prioritzat aquesta inversió» sobre altres infraestructures, com autopistes i aeroports que actualment es troben sense trànsit, mentre que no hi ha una xarxa de ferrocarril eficient i sostenible. Finalment, Tomás Fuertes, president del Grup Fuertes, va considerar que es tracta d'una «inversió rentabilísima».