Adif va iniciar ahir els treballs previs per a la construcció de les pantalles de la futura estació soterrada de Girona, que s'inscriu en la construcció de la línia d'alta velocitat al seu pas per aquesta ciutat. Les obres són una prova pilot per comprovar, per mitjà de sistemes de control i auscultació, el comportament i les condicions del terreny de la zona del parc Central i la plaça d'Europa. Mentre una màquina començava a perforar el centre de la ciutat, el tinent d'alcalde d'Urbanisme, Joan Pluma, estava explicant als mitjans de comunicació que els treballs no es farien fins la setmana vinent i negava que ahir mateix es fessin els primers forats, tal com havia avançat Diari de Girona.

El forat que es va fer ahir consistia en una pantalla d'assaig de 2,8 metres lineals i 45 metres de profunditat. L'excavació quedarà oberta durant tres dies per estudiar el comportament del terreny. Després es reomplerà amb morter.

Per fer aquest forat, al carrer Josep Maria Gironella, es van utilitzar dues màquines. La majoria amb hidrofresa, però els deu primers metres es van fer mitjançant la cullera bivalba. L'ús d'aquest sistema va provocar el rebuig frontal per part de la Plataforma Ciutadana del TAV, que la veu molt agressiva. No obstant, l'Ajuntament i Adif, afirmen que no comporta cap risc per als habitatges i recorden que per fer l'excavació i utilitzar la hisdrofresa és necessari primer fer servir la cullera bivalba.

L'anàlisi del comportament del terreny es farà a terme a través dels mesuraments fets a través de sistemes de control i auscultació que s'han instal·lat i que registren dades sobre els possibles moviments del terreny.

Aquests treballs es portaran a terme al carrer Josep Maria Gironella, que serà la capçalera d'entrada de la futura estació, un dels punts en els quals s'iniciarà la construcció dels 1.500 metres de pantalles perimetrals de l'estructura de la futura estació i profunditat arribarà els 50 metres. Està previst que la construcció de les pantalles s'iniciï a mitjans d'aquest mes.

El nou traçat ferroviari que discorre per la zona urbana de Girona té una longitud de 672 metres , tots soterrats i es farà amb pantalla. La nova estació de Girona tindrà una planta rectangular amb unes dimensions de 480 metres x 42 metres i l'edifici constarà de 4 nivells, un d'andanes, el segon destinat a aparcament, el tercer per a l'estació d'autobusos i l'últim per atenció al client i ús comercial.