El Parc Científic i Tecnològic de la UdG va acollir ahir la celebració de la Jornada de Formació del Patronat de Turisme Costa Brava Girona, una acció dirigida a les empreses del sector turístic que va posar l'accent en la innovació en temps de crisi d'un sector en constant evolució en les seves formes de comunicació i comercialització.

La jornada va començar amb la inauguració del curs a càrrec del president del Patronat de Turisme, Jaume Torramadé, que després del seu discurs va donar inici a un seguit de ponències enfocades a la solució dels nous reptes que suposa la innovació dins del sector turístic.

El primer parlament va ser de Jimmy Pons, incansable treballador dedicat al món del turisme i del medi ambient. El seu discurs va anar enfocat a la innovació dins del sector turístic donant una visió nova i al mateix temps necessària per a les empreses dedicades a aquest àmbit.

La comunicació personal amb el client i els nous entorns 2.0, van ser els punts tractats en el discurs de Gaby Castellanos, CEO de l'agència Sr. Burns i una de les directores creatives més importants d'Espanya i l'Amèrica Llatina.

Montse Peñarroya, directora general de Quadrant Alfa, va parlar sobre la importància del diàleg professional, de la producció de continguts i de com aquests han de ser comunicats i promocionats pels canals adequats.

La darrera de les ponències va vindre de la mà de Mercedes Sànchez, directora de Tripadvisor a Espanya i Portugal. Tripadvisor és un web on els clients qualifiquen els establiments i serveis que han utilitzat durant els seus viatges. En l'actualitat s'ha convertit en una eina de comunicació de referència que cada cop més valoren els usuaris. Mercedes Sànchez -a més d'explicar el funcionament de Tripadvisor- va aconsellar com gestionar l'opinió i comentaris dels clients.

Després d'un dinar que va servir alhora com a punt de networking, la jornada va seguir amb una taula rodona moderada per José Antonio Donaire, director d'Insetur. L'anàlisi de quatre casos d'èxit en la generació d'experiències turístiques va ser el tema d'exposició i debat d'aquesta taula rodona.

El primer cas d'èxit va ser el de Luís Sanz, director de l'Hotel Molino Tresgrandas. Aquest establiment s'ha dedicat -a més d'oferir els tradicionals serveis d'hostaleria- a generar experiències de turisme participatiu entre els seus clients. Activitats com un cap de setmana detectivesc -en el que es teatralitzen casos d'investigació- o un cap de setmana on l'usuari elabora la seva pròpia sidra, es converteixen en accions que potencien la qualitat de l'establiment i del seu entorn.

La dinamització de territoris poc explotats turísticament és el que ha aconseguit Meritxell Omella amb El Brogit Guiatges, una empresa que fa rutes a peu i on la peculiaritat recau en la narració del trajecte. La ponent va destacar que el fet de que aquesta narració sigui realitzada no pas per un guia turístic professional sinó per algú de la zona, més proper i que coneix millor el territori i les seves històries; dóna valor afegit a aquesta experiència.

Manel Colmenero és el director d'Ocio Vital, empresa especialitzada en enoturisme i experiències gastronòmiques. El discurs de Manel Colmenero va emfatitzar que tota experiència ha de tenir tres ingredients: entorn, activitat i formació. També -i com es va destacar en diversos moments de la jornada- es va donar importància als comentaris dels clients que ajuden a millorar el producte que s'ofereix.

I el darrer dels casos d'èxit que es va tractar a la taula rodona va ser el de PlanB!, empresa que es dedica a la comercialització de caixes d'experiència. Oriol Cortès, director de màrqueting on-line de PlanB!, va ser l'encarregat d'explicar aquest producte innovador que consisteix en regalar experiències de diferents àmbits com la gastronomia, l'aventura, el benestar, petites escapades o grans viatges.

Després de la jornada d'ahir, uns tallers més enfocats a diferents subsectors turístics -com el màrqueting gastronòmic, màrqueting o de gestió de destins- donaran per finalitzada les VIII Jornades de Formació amb les que els participants del sector turístic de les comarques gironines aconseguiran un major coneixement de les novetats i innovacions del seu entorn empresarial i comercial.