Els carrers de Girona durant l'època estival reben un formigueig turístic que arriba a la ciutat atret per diversos al·licients. A més del conegut patrimoni històric, existeixen altres atractius més coetanis com la vessant gastronòmica, encapçalada per la figura del Celler de Can Roca, o l'oferta cultural i teatral que brinda el territori gironí. Un ventall d'opcions que ha de permetre teixir un objectiu precís: desestacionalitzar l'aposta turística de la ciutat.

Quines impressions està deixant aquesta temporada turística?

De moment en fem una valoració positiva. El nivell d'ocupació hotelera durant el juliol s'ha mantingut al voltant d'un 70% de mitjana, però aquest any hi ha hagut algun establiment turístic que ha pogut vendre a preus superiors, i això és una bona notícia. D'altra banda, també s'estan notant moltes reserves d'última hora, per la qual cosa no podem preveure com es tancarà l'estiu.

El treball a la nova Oficina de Turisme de la Rambla ha de ser incessant, doncs.

Les dades provinents d'aquest espai indiquen que hi ha més consultes i que, per tant, hi ha més gent que es presenta a les Oficines d'Informació Turística en comparació amb l'any passat. Nosaltres estem molt contents amb la nova Oficina perquè, entre d'altres coses, ofereix un horari més ampli, disposa de més informació a nivell tecnològic i està adaptada per a persones amb discapacitat. L'Oficina de la Rambla era una de les nostres línies estratègiques, volíem reforçar aquest servei.

Més enllà de l'anglès i el francès, quin idioma forà es deixa notar més a l'Oficina?

Aquest any hem detectat molta presència de viatgers russos, persones que generalment no s'allotgen a la ciutat sinó que arriben a Girona procedents de Barcelona o la Costa Brava. És un tipus de turisme important perquè gasta molts diners en els serveis de la ciutat.

Treballeu per convertir aquest turisme de pas en un client estàtic?

El turisme rus demana estar ubicat a la Costa Brava. Juntament amb el Patronat de Turisme s'està fent un esforç per explicar que la nostra demarcació té interès, i tant de bo aconseguissim que es quedessin aquí. En qualsevol cas, estem treballant per tal de donar a conèixer la nostra ciutat a aquells turistes localitzats a la Costa Brava perquè puguin venir a Girona un o dos dies.

Comptar amb el millor restaurant del món ha de ser un bon esquer per captar el turisme més adinerat.

Amb la promoció gastronòmica, que és un producte de luxe a la nostra ciutat, possiblement podrem arribar a captar aquest tipus de turisme. D'una banda, tenim el Celler de Can Roca, que ara mateix és el millor restaurant del món però que ja fa temps que està situat entre els millors. I, de l'altra, existeix un col·lectiu de restauradors i cuiners que tenen moltes ganes de fer coses i ofereixen una bona gamma de productes gastronòmics.

El primer estiu amb TAV també haurà ajudat a divulgar les nostres excel·lències culinàries. Com s'ha notat l'arribada del nou mitjà de transport?

Des de l'Oficina de Turisme de la Rambla s'ha detectat molta presència de turisme estatal que arriba a través del TAV. Ho hem notat des del primer dia, des del primer cap de setmana, amb reserves a hotels i també a restaurants de la ciutat. Tot això va lligat amb l'estratègia de promoció turística que hem anat desenvolupant aquest any, una acció duta a terme, sobretot, a ciutats que disposen d'AVE.

Com era aquest treball de difusió a altres poblacions?

Hem estat promocionant la ciutat a indrets on hi ha tren d'alta velocitat amb l'objectiu que les persones d'aquests territoris puguin conèixer Girona i tinguin constància que hi poden viatjar de manera ràpida. La gran arrencada la vam fer durant la passada edició de Temps de Flors, a través d'un treball conjunt amb Renfe i Adif. Vam fer projectes florals a altres estacions de tren i també vam realitzar accions de publicitat exterior a ciutats com Madrid, Saragossa o Espanya. Les actuacions que estem fent a aquestes ciutats, sobretot a Madrid, han projectat moltíssim la imatge de Girona, i això s'ha traduït en un increment important dels articles sobre la ciutat en mitjans especialitzats en turisme.

Amb el turisme de luxe i l'arribada del TAV les expectatives han de ser bones.

Penso que tindrem uns resultats bons. Evidentment, tot això ho sabrem quan s'acabi la temporada i també cal tenir en compte factors com el temps, però si no passa res estrany tot indica que a nivell turístic podríem estar millor que l'any passat. El TAV, per exemple, ens ha de permetre captar el turisme de negocis. Els organitzadors de congressos ens comenten que amb l'arribada del nou mitjà han pogut posar la ciutat al catàleg de possibles llocs on celebrar esdeveniments d'aquest tipus.

Amb l'arribada del turisme de corbata canviarà el prototip de visitant que té la ciutat?

Ens movem amb un turisme de qualitat que principalment busca cultura. Girona és una ciutat que, per la seva història, ofereix molta activitat cultural. I, per poder desestacionalitzar encara més l'oferta turística, ens volem convertir en una ciutat de festivals musicals. Estem intentant que les persones que arribin a la ciutat, a part de gaudir de la història, dels museus i del patrimoni, també puguin assistir a activitats teatrals o musicals. Volem ser una ciutat de festivals.

En aquest context, quina importància pot adquirir el turisme actiu?

Estem treballant molt perquè a Girona s'hi desenvolupin activitats esportives com ara sortides amb bicicleta, viatges amb globus o activitats d'equitació, per exemple. Evidentment que tot això no es pot fer a la ciutat, però a l'entorn del Gironès sí. El que fem, doncs, és donar als visitants moltes opcions i alternatives perquè puguin allargar la seva estada i no només vinguin als estius, sinó també als hiverns.

Ampliar els horitzons implica, entre d'altres factors, facilitar els accessos. Com es pot millorar la mobilitat de Girona?

Quan vaig entrar com a regidora no era un tema prioritari per mi, però Mifas em va saber traslladar una necessitat: calia que ens expliquéssim. El nostre objectiu és saber identificar allò que ja tenim i saber-ho explicar. Hem de tenir en compte que la majoria de persones amb discapacitat quan planifiquen un viatge ho fan des de casa i a través d'Internet. Es fan un viatge a mida. En aquest sentit, Mifas em va dir que la ciutat estava prou preparada, però faltava que ho expliquéssim. Si ho aconseguim, mitjançant Internet com a plataforma, serem capaços de captar més persones. Per això ara, juntament amb Mifas, Once i Elsa Integració, estem recopilant informació per després explicar-la amb fulletons virtuals i amb itineraris que apareixeran al nostre web.