L'aguda crisi en el sector educatiu no només es tradueix en lleis poc flexibles o protestes populars. És en aquest context recessiu, quan les dificultats ens condueixen a una reinvenció, que apareixen projectes creatius que prioritzen el bé comú per damunt de les aspiracions merament lucratives i personals. Un exemple d'aquesta tendència el trobem en l'aposta gironina anomenada FROG, l'acrònim de Formació Cooperativa de Girona.

Tot i tractar-se d'un concepte primigeni, els reptes que es contemplen són d'allò més precisos. "Pretenem oferir un altre model educatiu que sigui cooperatiu i sostenible", explica el promotor d'aquesta idea i professor d'anglès, Enric Cardona.

Emmirallat amb diferents moviments socials de la ciutat, especialment amb l'"Escudella Solidària", la idea es va començar a gestar a finals de l'any passat, però no ha estat fins aquest estiu que s'ha concretat la seva operativitat.

En aquest sentit, el primer pas de FROG s'ha efectuat amb unes classes d'anglès particulars i informals a preus cooperatius. "Les tarifes estan fixades segons la renda dels usuaris. Es tracta d'un preu simbòlic basat amb el 0,10% de la renda", detalla Cardona. "Els alumnes solen ser universitaris que ja han acabat els graus i necessiten un nivell determinat per accedir a altres estudis", afegeix.

En període de creixement

Malgrat trobar-se en una fase embrionària, aquest model d'ensenyament reivindicatiu pretén consolidar-se en un futur. "De moment funcionem de forma casolana, però durant l'estiu hem estat treballant amb l'objectiu de poder formalitzar la cooperativa en un futur". Aquesta tasca interna elaborada durant la temporada estival servirà per "donar un impuls" al projecte de cara al setembre. Tot i l'empenta, però, l'objectiu és avançar sense pressa: "Si aconseguíssim consolidar-ho abans no acabi l'any significaria que la iniciativa hauria triomfat. Però segurament complirem els nostres objectius durant l'any vinent, preferim fer-ho a poc a poc però bé".

De moment, l'Enric i l'altre professor que completa l'organigrama inicial del FROG han de treballar per tal de reunir els mitjans econòmics i burocràtics necessaris per convertir aquesta aposta en una cooperativa formal i correctament afermada.

Un mètode innovador

Aquest projecte d'ensenyament es vol allunyar dels estigmes més arrelats amb la formació educativa i, per això, vol evitar qualsevol paral·lelisme amb les tradicionals acadèmies privades. "La nostra idea és trencar amb la figura del professor que transmet unes lliçons de manera unidireccional. Creiem que tothom té coneixements que pot ensenyar", apunta Cardona.

Aquest patró compartit no només engloba coneixements acadèmics, sinó que també aposta per l'aprenentatge ocupacional. "Volem que aquest projecte inclogui temaris orientats a l'enriquiment personal i també professional. Impartir classes de mècanica a aturats de llarga durada, per exemple, seria una bona proposta", detalla l'ideòleg de FROG.

Aquesta concepció altruista també influeix als mètodes de finançament. Fruit d'això es planteja la compartició formativa entre docents i alumnes, un mètode que pretén emular l'anomenat Banc del Temps. "Un usuari podria rebre classes d'anglès i, al mateix temps, també podria oferir formació informàtica de manera proporcional a la que rep", exemplifica Cardona.

Fins ara, la futura cooperativa ha rebut l'interès de múltiples persones que demanen participar-hi "com a alumnes o professors". Una acceptació, aquesta, que està fonamentada entre altres factors per la novetat que representa la iniciativa. "Que jo en tingui constància, crec que no existeix cap altre projecte com aquest a Girona", concreta. Si es vol trobar una idea amb la mateixa naturalesa que FROG cal dirigir-se a la capital del Bages, a Manresa, una població que l'estiu passat va acollir l'aparició de la cooperativa de formació Aurea7.