El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha anunciat aquest divendres la posada en servei a partir del proper mes de juny d'un nou títol de bus, la T-10/120, que unirà les comarques gironines amb Barcelona oferint grans descomptes que poden arribar fins al 50% respecte el preu del bitllet actual. El nou abonament permetrà fer deu viatges en 120 dies i beneficiarà mig milió d'usuaris de 50 municipis gironins, per on passen les set línies d'autobús que connecten les comarques gironines amb la capital catalana. La nova targeta multipersonal - que ja existeix al Pirineu lleidatà, el Berguedà o les Terres de l'Ebre- suposa una inversió d'un milió d'euros.

Vila ha avançat que el nou abonament serà una realitat el proper mes de juny a la Garrotxa, el Pla de l'Estany i la zona de la comarca de la Selva interior. Un mes més tard, al juliol, s'implantarà a la Costa Brava nord i centre - coincidint amb la temporada alta d'estiu- i al setembre - amb l'inici del curs escolar- ja el podran utilitzar els viatgers que agafin la connexió Figueres -Girona -Barcelona. En principi, des del Departament de Territori i Sostenibilitat assenyalen que la nova targeta beneficiarà a més de mig milió d'usuaris de 50 municipis de les comarques gironines. L'abonament serà efectiu a les set línies que avui en dia ja connecten les terres gironines amb Barcelona.

El nou títol, multipersonal, permet fer deu viatges durant 120 dies a preus molt accessibles. La targeta utilitza la tecnologia de validació sense contracte i es pot recarregar un cop els usuaris ja es trobin a dintre dels autobusos. Es tracta d'un abonament que des del 2011 ja existeix al Pirineu lleidatà, les Terres de l'Ebre o a les comarques centrals com el Berguedà, el Solsonès, la Cerdanya o la Val d'Aran. El conseller ha assegurat que el títol ha obtingut "una molt bona resposta" per part dels viatgers. Durant el 2014, en els serveis d'autobús on funciona la T-10/120 s'han realitzat uns 370.000 viatgers. D'aquests, un 41% s'han fet utilitzant aquesta targeta.

En alguns casos com la connexió entre Barcelona i l'Alt Urgell, la T-10/120 ja suposa un 69% dels viatges i s'han incrementat fins a un 50% el nombre d'usuaris que utilitzen els autobusos públics per moure's pel territori arran de la seva implantació. Vila ha subratllat que la nova targeta ofereix grans descomptes dels preus dels bitllets habituals, uns descomptes que poden arribar fins al 50%. Per exemple, en el trajecte de la Garrotxa fins a Barcelona - pel túnel de Bracons- fins ara qualsevol ciutadà havia de pagar entre 8 i 13 euros. Amb la T-10/120 només li costarà set euros el viatge. El mateix succeeix amb la connexió entre Olot fins a Barcelona passant per la comarca del Pla de l'Estany. Fins ara els usuaris - depenen del seu lloc d'origen- havien de pagar entre 8 i 14 euros. Amb la nova targeta el preu no passa dels set euros.

En el cas de la línia de la Costa Brava fins a Barcelona, el tiquet passa dels 16 als 24 euros que costa habitualment a 10 o 12. A grans trets, els preus de cada viatge amb la T-10/120 oscil·laran entre els 6 i els 12 euros. "El nou abonament suposa una inversió d'un milió d'euros que assumeix íntegrament el Govern", ha explicat Vila. Segons el conseller, l'empeny i la voluntat dels alcaldes i polítics gironins han estat el motor clau per tirar endavant aquest abonament. "Jo no ho tenia tant clar però les autoritats locals m'han apretat molt", ha explicat mig rient.

Uns batlles - com el d'Olot, Castelló d'Empúries o Figueres- que han assistit - conjuntament amb els presidents dels Consells Comarcals gironins- a la presentació del nou abonament que s'ha fet a la seu del Govern a Girona.

Durant aquest acte, Vila ha explicat que la voluntat del Govern és implantar gradualment la targeta arreu de Catalunya. "Hi ha d'haver coherència a tot el territori", ha insistit. A les comarques gironines, aquest nou servei és un pas previ al desplegament del sistema tarifari integrat i busca fomentar l'ús del transport públic i millorar-ne la competitivitat.

Paral·lelament, Vila ha assegurat que espera que aquest 2015 es licitin les obres de construcció de la nova estació d'autobusos de Girona que tindran un cost de deu milions d'euros. Pel que fa a infraestructures gironines pendents, el conseller ha admès que l'aeroport de Girona "no passa pel seu millor moment" i que seria necessari tirar endavant el projecte del baixador a l'aeroport de Girona com també confia que aquest 2015 es puguin licitar les obres de l'eix entre Lloret de Mar i Blanes que tenen un cost de 70 milions d'euros i avançar en els trams pendents per desdoblar de l'N-II.