"L'essència pura de la creativitat rau en la confiança"

Carles Capdevila alerta que moltes escoles i molts pares "són molt vigilants, molt castradors, no confien" -

05.07.2016 | 19:22
Carles Capdevila durant la seva intervenció

Carles Capdevila sosté que per fomentar la creativitat en els nens, "el primer que hem de fer pares i educadors és no tallar-los-la, deixar-los fer i no ser sobreprotectors". El periodista ha impartit una classe magistral en la represa de les ´Creativation Talks´, aquesta tarda a l´Auditori de Girona. Capdevila ha dit que moltes escoles i molts pares "són molt vigilants, molt castradors, no confien".

"Aquesta és la dinàmica que caldria corregir de seguida perquè l´essència pura de l´educació creativa rau en la confiança, mentre que l´educació castradora vigila i castiga", ha afirmat. Un examen hauria de ser, per a Capdevila, una oportunitat per lluïr tot allò que un sap, "prou d´exàmens fiscalitzadors!".


La segona part del darrer bloc de la jornada que ha organitzat per primer cop la Fundació Privada per a la Creativació amb l´objectiu de reflexionar sobre els grans reptes de futur de la nostra societat i proporcionar eines disruptives per a l'educació de les noves generacions, ha anat a càrrec de Daniel Jáuregui, coach organitzacional i esportiu d'alta competició, partner i director de Formació a ALTER EGO Sports & Business Training; Maria Batet, emprenedora i entrenadora d'habilitats emprenedores; i Helena Figuerola, psicòloga i coach, membre del comitè d'experts de la Fundació per a la Creativació.

En un format de debat i intercanvi de coneixements, han parlat sobre el paper de la família en el talent i la creativitat dels nens. Jáuregui ha dit que la creativitat és una condició humana, però que s´ha de treballar i s´ha de fer de dins cap a fora. En aquest mateix sentit Batet ha explicat que la creativitat "no és un fet màgic que alguns tenen i d´altres no, sinó una habilitat que tots podem millorar si l´entrenem".

Per a aquesta emprenedora, l´observació, la curiositat, la capacitat de pensar mes enllà de les rutines i obvietats, saber combinar i associar idees, són elements fonamentals a l´hora de fomentar la creativitat en els nens, però "resulta encara més determinant fer-los gaudir del fet de crear, pensar i tenir bones idees". Figuerola, per la seva banda, s´ha lamentat que "la majoria de pares són bloquejadors de la creativitat, molt normatius".

Oriol Ripoll, creatiu a Jocs al Segon, una consultora dedicada al desenvolupament de jocs aplicats a projectes de comunicació i educació, ha dirigit el workshop final de la jornada que, sota el títol Converteix en joc les teves classes, ha posat sobre la taula 4 aprenentatges sobre el joc: que un joc és una combinació entre motivació i coneixement, que les històries són la porta d´entrada a les experiències de joc, que en un joc sabem quan hem superat el repte, i que no hi ha una única resposta sinó múltiples camins.

La periodista i impulsora de TheCreative.net, Bibiana Ballbè, considera que cal esforçar-se constantment per sortir de la zona de confort i poder arribar a crear: "hem de ser valents per equivocar-nos", i s´ha lamentat que "vivim en un país on ens malfiem de qui té èxit i critiquem qui fracassa". Ballbè ha parlat sobre Creativitat i futur en la sessió de cloenda d´aquesta jornada que començava aquest matí amb més de 370 inscrits, principalment de l´àmbit educatiu. 

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Enllaços recomanats: Premis cinema