Carles Capdevila sosté que per fomentar la creativitat en els nens, “el primer que hem de fer pares i educadors és no tallar-los-la, deixar-los fer i no ser sobreprotectors”. El periodista ha impartit una classe magistral en la represa de les ‘Creativation Talks’, aquesta tarda a l’Auditori de Girona. Capdevila ha dit que moltes escoles i molts pares “són molt vigilants, molt castradors, no confien”.

“Aquesta és la dinàmica que caldria corregir de seguida perquè l’essència pura de l’educació creativa rau en la confiança, mentre que l’educació castradora vigila i castiga”, ha afirmat. Un examen hauria de ser, per a Capdevila, una oportunitat per lluïr tot allò que un sap, “prou d’exàmens fiscalitzadors!”.

La segona part del darrer bloc de la jornada que ha organitzat per primer cop la Fundació Privada per a la Creativació amb l’objectiu de reflexionar sobre els grans reptes de futur de la nostra societat i proporcionar eines disruptives per a l'educació de les noves generacions, ha anat a càrrec de Daniel Jáuregui, coach organitzacional i esportiu d'alta competició, partner i director de Formació a ALTER EGO Sports & Business Training; Maria Batet, emprenedora i entrenadora d'habilitats emprenedores; i Helena Figuerola, psicòloga i coach, membre del comitè d'experts de la Fundació per a la Creativació.

En un format de debat i intercanvi de coneixements, han parlat sobre el paper de la família en el talent i la creativitat dels nens. Jáuregui ha dit que la creativitat és una condició humana, però que s’ha de treballar i s’ha de fer de dins cap a fora. En aquest mateix sentit Batet ha explicat que la creativitat “no és un fet màgic que alguns tenen i d’altres no, sinó una habilitat que tots podem millorar si l’entrenem”.

Per a aquesta emprenedora, l’observació, la curiositat, la capacitat de pensar mes enllà de les rutines i obvietats, saber combinar i associar idees, són elements fonamentals a l’hora de fomentar la creativitat en els nens, però “resulta encara més determinant fer-los gaudir del fet de crear, pensar i tenir bones idees”. Figuerola, per la seva banda, s’ha lamentat que “la majoria de pares són bloquejadors de la creativitat, molt normatius”.

Oriol Ripoll, creatiu a Jocs al Segon, una consultora dedicada al desenvolupament de jocs aplicats a projectes de comunicació i educació, ha dirigit el workshop final de la jornada que, sota el títol Converteix en joc les teves classes, ha posat sobre la taula 4 aprenentatges sobre el joc: que un joc és una combinació entre motivació i coneixement, que les històries són la porta d’entrada a les experiències de joc, que en un joc sabem quan hem superat el repte, i que no hi ha una única resposta sinó múltiples camins.

La periodista i impulsora de TheCreative.net, Bibiana Ballbè, considera que cal esforçar-se constantment per sortir de la zona de confort i poder arribar a crear: “hem de ser valents per equivocar-nos”, i s’ha lamentat que “vivim en un país on ens malfiem de qui té èxit i critiquem qui fracassa”. Ballbè ha parlat sobre Creativitat i futur en la sessió de cloenda d’aquesta jornada que començava aquest matí amb més de 370 inscrits, principalment de l’àmbit educatiu.