Les gallines diuen que no

ENRIC CARCERENY BELTRAN. LLORET DE MAR.

NO amb els nostres diners, per inversions innecessàries com AVE i aeroports. NO amb els nostres diners, per corredors ferroviaris fantasmes. NO amb els nostres diners, per inversions faraòniques dels responsables polítics. NO amb els nostres diners, per protegir les responsabilitats polítiques i de la banca. NO amb els nostres diners, per pagar més d´un sou a qualsevol polític. NO amb els nostres diners, per subsidis gratuïts i vitalicis abans de la jubilació. NO amb els nostres diners, per pagar sous d´escàndol a alguns polítics i banquers. NO amb els nostres diners, per retallar sanitat, educació i ajut a la dependència. NO amb els nostres diners, per retallar o eliminar prestacions als jubilats. NO amb els nostres diners, per inversions milionàries a l´exèrcit i a la guerra. NO amb els nostres diners, per perdre el temps i marejar més la perdiu. NO amb els nostres diners. NO es pot votar als partits que defensen el contrari. La independècia és l´únic camí.

El copagament a la sanitat

rogeli vancells molinas. sant feliu de guÍxols.

Vàrem escoltar al Matí de Catalunya Ràdio el doctor Josep Maria Caralps, autor del primer trasplantament de cor a Catalunya, manifestar-se totalment partidari de la implantació del copagament per la prestació de serveis assistencials a la sanitat pública.

S´hauria de diferenciar d´aquest copagament els col·lectius més desfavorits per no trencar els principis d´equitat i solidaritat del sistema sanitari públic, tractant-se de gestionar millor els recursos i evitar al mateix temps els abusos, ja que el nostre país és el més alt de la UE amb una mitjana de nou visites any, quan en altres països és de cinc. Com també l´abús que hi ha de malalts d´altres llocs que vénen als hospitals de Catalunya.

Encara que el copagament sembli una paraula maleïda molt impopular i que té un cost polític, no es vol veure que la salut pública de gratuïta no en té res, perquè es finança amb el impostos que paguem tots, i si s´implantés un petit pagament per visita, seria una xifra simbòlica. El problema s´ha d´afrontar entre polítics i serveis sanitaris implicats en la salut pública, per buscar un sistema de finançament a fi de mantenir una sanitat bona.

El copagament sense ser ni de lluny la solució, si, en formaria part, ja que de principi posaria molt ordre als abusos que pateix; pagar una quantitat mòdica no ha de ser cap barrera infranquejable per establir el copagament.

Si la sanitat té una bona qualitat és gràcies als metges i al conjunt del personal sanitari per la seva vocació i dedicació per mantenir un bon nivell. La situació que patim de retallades no és bona per a ningú, ni per a la imatge que es dóna de Catalunya.

Alemanya i França, països capdavanters a la UE, han inclòs el sistema de copagament en les seves reformes sanitàries, amb un doble sentit: incrementar la qualitat assistencial i dotar el sistema d´un finançament sostenible a llarg termini, que regula molt el servei, en conscienciar els usuaris del cost del servei sanitari.

Bombers emmanillats

oriol cardús rua. girona

No tothom sap que en els aeroports hi ha bombers, sobretot perquè els parcs són en llocs estratègics. Però hi som i estem tan preparats que els de qualsevol ciutat, però només actuem en l´entorn aeroportuari i rebem formació destinada a intervenir en sinistres d´aeronaus; en una emergència tenim dos minuts per arribar a l´accident, analitzar la situació i decidir quina és la intervenció adient. Si cal podem actuar en propietats privades (com un avió) si això comporta reduir els danys.

Amb la privatització d´AENA això canviarà. En moltes situacions no podrem actuar ja que no tindrem autoritat i haurem de demanar la col·laboració a un cos amb la potestat d´ordenar evacuacions o l´accés a béns privats. Serà com si els policies passessin a ser d´una empresa de seguretat privada.

La seguretat pública és competència de les administracions. Els bombers d´AENA volem continuar treballant en el sector públic per no haver d´actuar per interessos empresarials, que posen l´economia per davant de la seguretat. I no és una petició gratuïta, sinó que hi ha raons jurídiques que l´avalen.

Pere Macias va traslladar el problema al Congrés i va declarar a Catalunya Ràdio (L´Oracle, 26/09/2011) que la funció de bomber no pot ser privada «perquè se la juguen, perquè necessiten en un moment determinat poder donar una ordre a un ciutadà, que un empleat privat no pot fer, i per tant (...) se´ls hauria de mantenir sota una titularitat pública». Al capdavall es tracta de no comprometre la seguretat de l´usuari dels aeroports. En el transport aeri rara vegada hi ha accidents i si mai n´hi ha cap farem l´impossible perquè ningú no en surti malparat. Però ara que vivim temps de privatitzacions no s´estranyin si en un sinistre en lloc de mànegues duem lectors de targetes de crèdit.