Un cop passat el primer moment d'astorament -diguem-ne- poètic admirant la restauració del recinte modernista de Sant Pau, entrem al seminari organitzat per l'ACUP, l'Associació Catalana d'Universitats Públiques, sobre l'estratègia europea d'innovació per a l'especialització intel·ligent dels territoris. Ponents d'arreu d'Europa combinant el català, l'anglès i l'espanyol entre tots. Els traductors automàtics ja estan aquí, però abans que s'implantin del tot he de dir que en ambients universitaris és normal combinar a?quests idiomes com si ja tinguéssim instal·lats als nostres cervells aquests enginys de la lingüística computacional. En aquest context idiomàtic no és gens estrany que una de les frases que fa fortuna sigui una que és part del títol d'un informe de l'OCDE: «les universitats han de ser competitives globalment i compromeses localment». John Goddard, professor emèrit de Newcastle University és qui l'ha esmentat primer. I és també qui s'ha atrevit a respondre a una assistent que preguntava com solucionar la controvèrsia que els estudiants de ciències «dures» no es relacionin amb estudiants de ciències socials atès que en el moment que fan la tria seguiran separats la resta de les seves carreres. Goddard respon que caldria introduir, com ja fan algunes universitats, i sobretot en educació mèdica, la multidisciplinarietat. Diu que una persona és molt més que la seva biologia; és per descomptat també sociologia. L'aprenentatge basat en projectes permet treballar multidisciplinàriament i això és el que ens cal per col·laborar universitats, empreses i ajuntaments per traçar una estratègia de creixement d'un territori basada en les seves fortaleses.