els grecs han fet un pols a la resta del món occidental. Un pols econòmic, polític i social, però també en un aspecte més subtil que pot haver passat desapercebut: el temps. Com entenen els grecs el temps, aquest do que ens ha estat atorgat per viure? El temps que necessitem per construir els nostres projectes vitals i socials. La manera com vivim o malbaratem el nostre temps és la sembra de llavors de felicitat o d'insatisfaccions. El temps és el marc referencial de la nostra quotidianitat, de la vida concreta, el constructe d'una mentalitat i, per tant, d'una cultura.

Una periodista va fer un titular sobre la situació grega que deia (més o menys) que "els grecs han escrit els seus raonaments i peticions en word i Europa els ha contestat amb excel". No es poden reflectir dues mentalitats de manera més sintètica.

Grècia és bressol de la nostra cultura. Ningú no ho dubta. Podríem fer una llarga llista d'aportacions culturals que han donat solidesa al nostre pensament i sensibilitat creativa. Penso tanmateix que el concepte heretat "temps" és el que ha marcat més fortament el nostre tarannà i alhora el que ha possibilitat una divergència que avui presenta dues mentalitats contraposades quan abans eren harmòniques i complementàries.

Els grecs tenien tres mots per anomenar el temps: Chronos, Kairós i Aión. Chronos en grec significa "durada del temps", un temps que "s'escola". El mot prové del Déu Chronos, que devora els seus fills. És el temps de la cronologia, és el temps que domina la vida, que en disposa com li sembla.

L'antiguitat grega va adonar-se molt bé de com aquesta mena de temps, viscut de manera exclusiva, era contrari a la vida, ja que subratllava per damunt de tot el "passar" inevitable i la inconsistència radical de tot allò que és mortal, que té a la seva disposició tan sols una determinada "quantitat" de temps. Així, el temps "cronològic" és considerat lineal i seqüencial. Cap minut, cap segon val més que un altre. El rellotge "cronòmetre" dicta, en essència, el ritme de la vida. És un temps "quantitatiu". És, en definitiva, la resposta Excel. La resposta dels números.

En canvi, el paradigma basat en Kairós, "esdeveniment, temps de qualitat, temps per experimentar, per viure", és exponencial, existencial. La visió chronos ens preguntaria: Quant de temps ha passat? La visió kairós ens diria: Has passat una bona estona?

En canvi, la paraula Aión designava el temps vital, en el qual la mateixa vida i el temps s'unien amigablement, de tal manera que aión vingué a significar la vida o la força vital, és a dir, aquella força que conferia vitalitat a la mateixa vida humana. És el temps de la vocació. De la nostra realització interior. Plató i autors posteriors utilitzaven també el mot Aión com a sinònim de transcendència i eternitat.

Actualment, sembla que Chronos s'ha imposat i senyoreja en les nostres vides. És el temps de la "Troika". Potser els grecs actuals han prioritzat el temps Kairós sobre el Chronos. Aquest és el conflicte. El domini d'una mentalitat, d'un tarannà sobre l'altre, trencant o diluint l'harmonia necessària.

Intentem recuperar per al nostre temps els significats de Kairós i Aión, sense deixar el Chronos, al qual redimensionarem retornant-lo al lloc que li pertoca, en síntesi amb els altres dos continguts, per trobar en l'experiència dels clàssics el veritable sentit de la vida, que ens dóna la felicitat.

Retrobem el nostre temps Kairós i Aión perquè cada ésser humà posseeix un temps davant de si mateix i un temps en el seu interior. Per això va poder dir Nietzsche: "En un instant feliç hi ha la justificació de tot el passat i el futur" (Així va parlar Zaratustra).

Retrobar l'equilibri i la complementarietat del nostre temps no és una tasca fàcil i cal tenir eines que ens ajudin. Una d'elles és l'assistència a cursos de gestió del temps, com els que imparteixen les escoles de gestió empresarial.

Un altre és la lectura, pausada, assaborint-la, de la revista catalana RE (Realisme Existencial), revista de pensament i opinió que tracta de temes sobre l'ésser humà, plantejats de manera interdisciplinària. Promou valors per contribuir a la construcció d'una societat en pau. Surt cada trimestre. És un glop d'aigua fresca i clara per assedegar la set de viure en Kairós i Aión que ajuda a digerir l'empatx diari del tirà Chronos. Us ho puc dir perquè en sóc subscriptor i gaudeixo del bàlsam i estímul al mateix temps que produeix la seva lectura.