Ens preguntem un grup de periodistes convidats a Barcelona als «actes paral·lels» del premi Planeta si és rendible per al principal grup editorial de les lletres hispàniques assumir la factura de dues nits d'hotel de luxe, els desplaçaments i els corresponents àpats d'un centenar d'informadors. Una anàlisi de xifres no contrastada amb el Grup Planeta revela una realitat com a mínim sorprenent. De l'estimació no contrastada es desprèn que els «actes paral·lels» poden suposar unes costos d'uns 100.000 euros, als quals cal sumar la dotació del premi, 600.000 euros (més 150.000 per al finalista), i la despesa de la pròpia gala de lliurament, amb més de mil convidats al Palau de Congressos de Catalunya, uns 100.000 euros més. Tot plegat suma quasi un milió. Si de l'obra premiada se'n vendran pel cap baix 200.000 exemplars a 22 euros la unitat, la recaptació total ascendeix a 4,4 milions. Com és sabut, l'escriptor en rep un 10%. Si l'editorial, restades les costes, també les d'impremta i distribució, obté un 40% de beneficis, el negoci és clar: uns dos milions de guany net. Segons aquesta estimació, la conclusió és clara: tots, periodistes inclosos, formem part d'una inversió molt lucrativa del Grup Planeta.