El Departament de Territori i Sostenibilitat ha aprovat definitivament el projecte de traçat del perllongament de la C-32 entre Tordera, Blanes i Lloret de Mar. La futura carretera, lliure de pagament, donarà continuïtat a l´autopista i ha millorar l´accessibilitat i la mobilitat en aquest entorn de la Costa Brava, sosté el Departament de Territori i Sostenibilitat. El Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC) publicava ahir l´aprovació definitiva del projecte, amb l´objectiu d´impulsar posteriorment la programació de les obres. Es preveu que els treballs del perllongament, que executarà la concessionària Invicat, comencin durant la tardor vinent. Les obres tindran una durada màxima de dos anys i sis mesos i comptaran amb un pressupost estimat de 71 milions d´euros.

En essència, el projecte segueix sent el mateix que la Generalitat va presentar el març de l´any passat, a excepció que les obres han patit un retard d´un any respecte de la previsió inicial de l´Administració catalana, que era iniciar-ne la construcció la tardor passada. El motiu del retard és certa oposició ciutadana que s´ha vehiculat a través de la plataforma Aturem la C-32, que s´oposa a la destrucció de territori que comportarà l´allargament de l´autopista, per a la qual cosa ha defensat solucions alternatives a partir de les infraestructures ja existents. La plataforma ha tingut un suport institucional dels ajuntaments de Lloret de Mar i de Blanes tebi, que si ve es van comprometre a promoure la celebració d´una consulta ciutadana sobre la perllongació -va tenir lloc aquest 17 d´abril a les dues viles-, els alcaldes ja havien acordat al desembre la prolongació de la C-32 amb l´aleshores conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila. Amb aquest panorama, la consulta va comptar amb una participació minsa: a Blanes va votar un 7,28% del cens, i a Lloret la participació va ser del 3,79%.

Quant a l´obra, el Departament de Territori i Sostenibilitat va informar ahir que tronc principal de la nova carretera tindrà una longitud de 6,5 quilòmetres; des del final de l´actual C-32 (enllaç amb la GI-600), al terme de Tordera, fins a la C-63 a Lloret de Mar. La infraestructura comptarà amb una connexió amb la GI-682 (carretera de Lloret de Mar) mitjançant un ramal d´1,1 quilòmetres de longitud i un carril per sentit. En total, l´actuació abastarà 7,6 quilòmetres de longitud.

La futura via estarà formada en la major part del recorregut per tres carrils, dos de pujada i un de baixada, amb els sentits de circulació separats per una mitjana per afavorir la seguretat viària; en alguns trams, s´han previst dos carrils en tots dos sentits per facilitar els avançaments de vehicles lents.

Dos túnels i cinc viaductes

Segons el traçat aprovat, la nova carretera salva l´orografia de l´entorn mitjançant cinc viaductes i dos túnels. El primer túnel (Tres Turons) té una longitud de 150 metres i està format per dos tubs de dos carrils cadascun, mentre que el segon túnel (de l´Àngel) té 335 metres de longitud i un sol tub. Entre les estructures, cal remarcar un pont de 130 metres sobre la riera Passapera i un de 125 metres sobre el torrent de les Ànimes.

L´objectiu del perllongament de la C-32 es descongestiona la GI-600 i la GI-682, dues vies que registren trànsits molt elevats (uns 20.000 vehicles diaris), en especial durant l´estiu; reduirà el temps de trajecte entre Blanes i Lloret de Mar i alleugerirà de vehicles els nuclis d´aquestes dues poblacions, que concentren molts desplaçaments. Es preveu que hi circulin diàriament per la nova carretera uns 9.000 vehicles, va informar el Departament.

Integració ambiental

En el marc d´aquesta actuació, el Departament redactarà un projecte de mesures correctores complementari al de la declaració d´impacte ambiental, en consens amb els ajuntaments de la zona, per aconseguir la millor integració d´aquesta infraestructura al territori, incloent-hi mesures de protecció acústica amb l´entorn. En aquest sentit, la setmana passada es va celebrar la primera reunió de la comissió mediambiental d´aquesta actuació, on Territori i Sostenibilitat va compartir els aspectes d´integració ambiental de l´obra amb representants dels ajuntaments de Blanes, Lloret de Mar, Tordera i Tossa de Mar, va afegir el Departament.