Abertis va admetre que la campanya iniciada recentment que insta els usuaris a no pagar els peatges cada dia guanya adeptes. Segons van informar, en l'àmbit de Catalunya s'ha passat de 60 a 100 persones cada dia que es neguen a desembutxacar. La concessionària va assegurar que "comprenia aquestes accions". Tanmateix, va remarcar que com a empresa gestora que és, aplicarà els seus procediments legals i reclamarà quan l'usuari no vulgui pagar. "No volem entrar en conflicte amb els ciutadans, però reclamarem els nostres drets com a empresa adjudicatària. L'empresa fins i tot va comparar aquesta campanya amb la nacionalització d'YPF per part d'Argentina. No obstant, Abertis va manifestar que han de ser les administracions les que solucionin el problema. "El Govern hauria de preveure mecanismes per cobrar quan hi ha aquestes situacions", va dir el director general de l'empresa. Ahir, mentre es realitzava un acte institucional d'Abertis a la Cambra de Comerç de Girona, la formació política Solidaritat (SI) va protestar contra el pagament d'uns peatges que consideren injustos. f.b. girona

Les obres d'ampliació de l'autopista AP-7 a les comarques gironines estaran enllestides cap a finals de juny. Així ho van anunciar ahir els responsables de la concessionària Abertis. Tot el tram ja compta amb el tercer carril i d'aquí fins a finals de juny (el dia 24 possiblement), només faltarà acabar de posar les capes de rodadura. Tanmateix, perquè l'autopista ampliada estigui operativa al 100%, encara s'hauran de concloure els enllaços pendents. N'hi ha tres: el de Fornells de la Selva, el de Sant Gregori (Girona-Centre) i el de Vilademuls. Aquest últim està adjudicat, però la seva construcció s'ha endarrerit per una reformulació dels projectes per "enganxar" l'autopista amb la N-II. Amb tot, Abertis preveu que l'enllaç de Sant Gregori estigui acabat entre gener i febrer de 2013. El de Fornells, al març de l'any que ve, i el de Vilademuls, entre juny i juliol de 2013. En aquest sentit, la concessionària va anunciar que s'ampliarà la gratuïtat de Fornells a Vilademuls per permetre els moviments interns a la circumval·lació de Girona, tal i com ja passa a ?Tar?ragona i Barcelona. En total, l'obra ha costat 300 milions d'euros, s'han construït 70 hectàrees de nova autopista i s'han utilitzat 624.000 tones d'aglomerat i remogut 1,3 milions de metres cúbics de terra. L'empresa també va comunicar que s'han plantat 15.000 arbres nous i s'han instal·lat 14,5 quilòmetres de pantalles acústiques. f.b. girona

Abertis, l'empresa que gestiona les autopistes a Catalunya, i el Govern espanyol estan negociant una bonificació per aquells camions i vehicles de gran tonatge que utilitzin l'AP-7 a les comarques gironines procedents de la N-II. El director general de la concessionària, Josep Lluís Giménez, va revelar que aquesta opció alternativa es pot aplicar per descongestionar l'autovia mentre no estigui desdoblada. De moment Abertis va acotar la mesura als camions i va descartar que aquesta hagi de ser gratuïta (tal i com reclamava la Cambra de Comerç de Girona), perquè "això ja ha passat a la història".

Giménez va parlar de "converses per contemplar aquestes circums?tàncies" i va remarcar que han de ser les administracions les que finalment donin llum verd a aquesta alternativa per superar els problemes de congestió que té la N-II actualment. En aquesta línia, el director general de la concessionària no es va quedar curt a l'hora de criticar el model viari que hi ha actualment a Espanya.

Per Giménez, existeix "un greuge comparatiu" entre els llocs on es paguen peatges, (com Catalunya) i els indrets on no es fa, en part perquè la xarxa d'autopistes en el marc estatal és "inharmònica i desequilibrada". Concretament, va remarcar que la situació s'agreuja en el cas de Madrid, on les concessionàries de les vies que envolten la ciutat "tenen problemes de viabilitat".

El director general d'Abertis va negar que la seva empresa i l'Estat mantinguessin cap negociació per allargar el termini de concessions d'Acesa a Catalunya si a canvi es solventaven els problemes de les vies radials a Madrid.

Amb tot, Giménez va manifestar que la responsabilitat per crear una xarxa estatal harmònica i equilibrada és de les administracions centrals i autonòmiques: "Quin model volem? Si el Govern es pot permetre el luxe de no fer pagar, doncs endavant. Si no, que trobi la via per fer-ho de forma igualitària", va subratllar.

Objectiu: desdoblar la N-II

El president de la Cambra de Comerç de Girona, Domènec Espadalé, va confirmar les negociacions entre Abertis i l'Estat per bonificar els camioners de la N-II, però va manifestar que l'organisme que presideix seguirà lluitant perquè es posi en marxa el desdoblament de l'autovia. Espadalé va admetre que l'alternativa que les bonificacions "és un primer pas", tot i reconèixer que en un primer moment la Cambra havia reclamat que els camions poguessin fer un ús gratuït de l'AP-7 al seu pas per les comarques gironines.

En una línia similar es va posicionar el PSC. La federació considera que el trànsit intern per l'autopista AP-7 a les comarques gironines "hauria de ser gratuït almenys fins que la N-II no estigui del tot desdoblada". El primer secretari dels socialistes a les comarques gironines, Juli Fernández, va reconèixer que les negocacions per aplicar bonificacions als camions que facin ús de l'autopista "és una alternativa que pot descongestionar el trànsit a l'autovia N-II i rebaixar-ne la perillositat, però al nostre parer és una mesura insuficient".

El trànsit baixa un 24%

Abertis va deixar clar que el pagament de les autopistes (encara que sigui amb bonificacions) es mantindrà passi el que passi, com ja s'ha fet en altres països europeus. "Els altres estats han trobat vies per crear un sistema uniforme per circular per vies d'alta capacitat, i tots aquests passen per pagar peatges", va afegir.

Giménez va explicar que l'ampliació de l'autopista AP-7 a les comarques gironines portarà comoditat i seguretat als conductors. Però va admetre que si al 2006 (data d'inici de les obres) haguessin sabut quina seria la situació econòmica s'haguessin replantejat fer l'ampliació. "Des de la crisi el trànsit per l'autopista ha baixat un 24%, i ara està a nivells de 1999", va apuntar Giménez. A Girona actualment circulen per l'AP-7 uns 35.000 vehicles de transport, més o menys els mateixos que fa una dècada. La principal causa d'aquesta davallada és, pel director general d'Abertis, la crisi econòmica, que ha provocat un descens de trànsit dels vehicles que transportaven productes per abastir el "boom" immobiliari. Però també n'hi ha d'altres, com la irrupció de les companyies aèries de baix cost o les invesrsions de l'AVE. En aquest àmbit, Giménez considera que "el Governs actual i l'anterior l'han prioritzat per davant de la xarxa viària". "Si el tema de la N-II aquí està aturat és perquè la inversió de l'alta velocitat ferroviària ha passat per davant", va sentenciar.