Els dos ocupants d'un ultralleuger van morir a l'acte després que l'aparell s'estavellés contra una caseta i posteriorment s'incendiés a tocar de l'aeròdrom de Viladamat. Les víctimes eren dos pilots experimentats de Mallorca i estaven fent una ruta de nou dies amb altres aeronaus per la península Ibèrica.

Malgrat els intents del personal de l'aeròdrom i companys per sufocar les flames després de l'accident i l'arribada dels Bombers al camp no es va poder fer res per salvar-los la vida. L'incendi va cremar molt ràpidament perquè la nau anava plena de combustible i va deixar l'ultralleuger reduït a cendres i quatre ferros. Els Mossos d'Esquadra i Aviació Civil tenen oberta una investigació i esperen aclarir-ne les causes al més aviat possible.

Les víctimes són José Luis Salvador López de 51 anys, de Santa Maria i J. Miguel Estela Massot, de 68 anys, de Palma. Ambdós vivien a l'illa de Mallorca i eren dos pilots experimentats i coneguts en el món dels ultralleugers. Dissabte van sortir de casa seva amb destinació a la Segarra, a Lleida on van començar oficialment diumenge una ruta anomenada Volta Ibèrica.

Recorrien en nou dies diferents poblacions d'Espanya així com de Portugal. La parella que pilotava l'ultralleuger -del model ATEC 112 Zephir- només va poder estar tres dies en ruta. Viladamat era la segona parada i la mala sort va fer que es produís el tràgic fet que va posar fi a la seva vida, segons fonts de l'organització. Diumenge ja havien estat a la població de l'Alt Empordà fent un dinar entre els diversos participants.

L'accident aeri es va produir al voltant de les nou del matí. Com ja havien fet alguns dels seus companys que participaven en la Volta, varen situar-se a pista i es va enlairar carregats de combustible.

Per causes que es desconeixen, l'aeronau no va poder agafar l'alçada prevista, es va desviar cap a un cantó i va acabar xocant contra una caseta que hi ha al costat de la pista de l'aeròdrom. L'aparell es va incendiar i no es va poder fer res per salvar els dos ocupants perquè segons sembla, portaven molt de combustible en ser el començament d'una etapa que els havia de portar fins a Castelló de la Plana.

Cremat i destruït

En aquell moment, personal de l'aeròdrom i companys d'alguns ultralleugers que encara s'havien d'enlairar van agafar els extintors i van anar al lloc de l'impacte per sufocar les flames. Amb tot, però, no van poder-lo apagar i malgrat l'arribada dels Bombers que van desplaçar-s'hi amb cinc dotacions, no van poder salvar els ocupants. L'aeronau va quedar totalment cremada i destrossada per la virulència del foc.

La comitiva judicial es va desplaçar a mig matí fins a l'aeròdrom de Viladamat per fer-se càrrec de les restes i ara el cas es troba en mans de la Unitat de Mitjans Aeris dels Mossos d'Esquadra així com d'Aviació Civil, que miren d'aclarir les causes de l'accident aeri mortal. Segons fonts de l'organització de l'esdeveniment, les causes s'han d'aclarir però asseguren que l'aparell era ben nou i que tot apunta a un cúmul de circumstàncies i de mala sort.

No es va enlairar prou

Un dels testimonis del tràgic accident aeri, el cap d'instructors de l'escola de vol de l'aeròdrom de Viladamat, Jordi Sierra, va declarar que ell havia presenciat l'accident. Sierra, en declaracions a l'agència ACN, va dir que "s'havien enlairat un pèl massa aviat, és un dia amb poca densitat d'aire, poc vent i el propi pes de l'avió han fet que l'ultralleuger anés perdent alçada cap a la dreta" i això va fer que xoqués amb la caseta del camp del costat.

L'esdeveniment Volta Ibèrica està organitzat per l'Associació Espanyola de Pilots Aeronaus Lleugeres (Aepal) i ahir el seu secretari, Antonio Pinedo, lamentava els fets i va relatar que l'accident mortal s'havia produït quan ell ja s'havia enlairat cap a Castelló de la Plana però que havien retornat al lloc pels fets. Durant el matí, alguns companys dels finats van ser a la zona ajudant amb totes les tasques burocràtiques. Ahir a la tarda però, des de l'Aepal es va decidir que tots anessin fins a Castelló, on s'havia de decidir si s'atura la Volta Ibèrica. I és que segons Pinedo, en esdeveniments tràgics com els d'ahir el que no és bo és que se segueixi al lloc del malaurat accident, sobretot per un tema psicològic dels companys.

A la Volta Ibèrica hi participen una vintena d'ultralleugers de gent vinguda d'arreu i a Castelló s'hi havien d'unir alguns aparells vinguts del centre d'Espanya que no havien volat fins a Catalunya.