L’Ajuntament de Cadaqués ha aprovat definitivament el plec de clàusules per a l’adjudicació del contracte per a la llicència d’explotació del tren turístic de Cadaqués tot desestimant les al·legacions de dues empreses, el Tren Turístic Cultural Roses Expres S.L i Macarisa S.C. La nova tramitació s’ha fet en compliment de la interlocutòria del contenciós número 1 de Girona que els obligava a repetir el concurs perquè considerava que el 2012, quan es va treure el servei a licitació, el consistori «no va publicar el plec de condicions» ni tampoc va resoldre les al·legacions plantejades. El ple va aprovat reiniciar el procés amb l’abstenció de CiU, que recorda «que no s’han complert els terminis que es marcava la publicació al BOP de l’aprovació inicial, que es va fer el 25 d’agost». «Estem d’acord amb el fons però no amb la forma», diu l’edil, Joan Figueras.

El procés es remunta a fa tres anys, quan Cadaqués va treure a concurs el servei de tren turístic. Aleshores, l’empresa que se n’encarregava des de feia més de deu anys, el Tren Turístic de Roses, va perdre i Macarisa S.C va passar a assumir el servei. L’empresa que va perdre, però, va portar el cas als jutjats perquè hi veia irregularitats. El 2013, una primera sentència del contenciós número 1 li donava la raó i obligava l’Ajuntament a repetir el procediment perquè, entre d’altres coses, no s’havia publicat el plec de condicions ni tampoc resolt les al·legacions.

La resolució instava, de fet, a tornar a l’inici i tornar a fer el concurs. L’Ajuntament no la va recórrer però tampoc va complir-la. Per això, l’empresa va presentar una instància reclamant poder tornar a fer el servei tenint en compte que el concurs havia quedat nul, fins que no es resolgués de nou. Considerava que l’autorització que se li havia donat el 1998 encara tenia vigència. La petició no va tenir resposta i Macalisa va seguir-se fent càrrec del servei turístic. Davant d’això, l’empresa «perjudicada« va acudir de nou al jutjat per instar a l’execució de la sentència. Una segona resolució va instar l’Ajuntament que en un termini de «màxim 15 dies» dictés les resolucions necessàries per repetir el concurs tot prohibint la prestació del servei a l’empresa que l’estava fent. Cadaqués va publicar-les però, segons l’afectat, no s’ajustava al que demanava el jutjat perquè les condicions eren diferents de les de 2012 i, al seu entendre, semblaven «fetes a mida» per a l’empresa que l’estava prestant.

Un ple extra que no es va fer

L’assumpte s’havia d’abordar al ple del setembre però no s’havien resolt encara les al·legacions d’una de les empreses i per això, al final, amb previsió de fer ple extraordinari per complir amb el que s’establia amb la publicació al Butlletí Oficial de la Província (BOP) del plec aprovat inicialment. I és que es marcava el termini de dos mesos per resoldre les al·legacions. És a dir, que el 25 d’octubre era la data límit i sinó es podia presentar un nou recurs contenciós que, segons sembla, no s’hauria fet. Malgrat això, el Tren Turístic ha entrat aquesta mateixa setmana una instància recordant l’incompliment de terminis com també ho va fer CiU al ple. «Nosaltres ens hem abstingut perquè entenem que hi ha els informes de secretaria-intervenció pel que fa a la desestimació de les al·legacions i estem d’acord amb el fons però no en la forma perquè calia un ple extraordinari, com es va dir, i estem fora de termini», va recordar Figueras.