L'Ajuntament de Figueres ha aprovat crear una Oficina Municipal de l'Habitatge que estaria oberta al públic en un termini de dos anys. Amb la posada en marxa es recuperarien les competències. Actualment funciona una oficina comarcal gestionada pel Consell Comarcal de l'Alt Empordà.

A finals de l'any passat, l'Ajuntament va signar un conveni amb el Consell en matèria d'habitatge per tal de compartir eines i informació per millorar la gestió de les necessitats d'habitatge social al municipi.

L'oficina comarcal està oberta des del 2012. L'any passat va superar per primera vegada les 20.000 consultes.

Amb la creació de l'oficina municipal el que es pretén és recuperar les competències, malgrat que els tècnics de les dues administracions puguin compartir la informació.

Des de l'oficina es podrien gestionar tots els temes relacionats amb l'habitatge com el lloguer de vivendes de la mateixa administració i dels particulars, per tal de posar habitatges a preu assequible al mercat.

Compra de pisos buits

Una de les problemàtiques amb què es troben és justament disposar d'aquestes vivendes. Des del 2015 s'ha estat comprant habitatge per a destinar-lo a lloguer social. A finals d'estiu se'n disposava de vint-i-dos.

Els pisos són habitatges buits, la majoria en mans de bancs. Es compren a través del dret de retracte, que els dona prioritat sobre el comprador privat.

El preu mitjà de compra se situa en uns 60.000 euros per habitatge. L'alcaldessa també va anunciar que ja s'ha iniciat el procediment per poder arranjar aquests pisos amb la compra de subministrament i altres tràmits.

Des de l'Oficina d'Habitatge es gestionarà el lloguer d'aquestes vivendes. La ciutat ja té pisos destinats a persones que no poden pagar un lloguer a preu de mercat. La xifra ronda la cinquantena en aquests moments.

La creació de la nova oficina es va aprovar en el ple celebrat dijous. Va comptar amb el vot de tots els regidors del consistori.

Acord amb la CUP

Amb l'aprovació, Figueres resoldrà un greuge llargament denunciat per la majoria de grups municipals gràcies a l'acord entre el Govern i la CUP en el marc de la negociació dels pressupostos del 2017.

El dictamen aprovat planteja una primera etapa en la qual un equip de gestió coordinarà els esforços dels diferents serveis d'habitatge i posarà les bases per tenir una oficina oberta als ciutadans en dos anys que pugui cobrir de forma integral totes les necessitats dels figuerencs en aquest àmbit.

També s'ha acordat que s'informarà sobre les tasques desenvolupades per la nova Oficina dos cops l'any en comissió informativa amb l'objectiu d'examinar el pla de treball d'aquesta.

El grup municipal de la CUP i el Govern de la ciutat valoren l'impuls de l'Oficina com un primer pas per millorar les polítiques d'habitatge a Figueres, i tenen present que cal agilitzar la recuperació dels serveis relacionats amb habitatge que encara presta el Consell Comarcal.