Cotxes autònoms i connectivitat 5G entre Figueres i Perpinyà

El projecte 5GMED, finançat per la UE, ha fet diverses proves de mobilitat en el tram transfronterer

Un dels vehicles utilitzats en les proves del projecte 5GMED

Un dels vehicles utilitzats en les proves del projecte 5GMED

Redacció

 Per a demostrar com avança el projecte 5GMED -que té com a objectiu aportar un model de desplegament sostenible del 5G per a la mobilitat del futur al Corredor Mediterrani entre la frontera d’Espanya i França- el passat 25 i 26 d’octubre es van dur a terme una sèrie de demostracions a la secció transfronterera entre Figueres i Perpinyà, un punt clau de la Xarxa Transeuropea de Transport. Les proves, presidides per la Comissió Europea i el secretari de Telecomunicacions i Transformació Digital de la Generalitat de Catalunya, Sergi Marcén, es van centrar en mostrar la seva funcionalitat, abordant desafiaments transfronterers i assegurant serveis fluids. Els resultats es presentaran a la comunitat 5G el proper 8 de novembre al seminari web «Connectivitat més enllà dels límits en escenaris de mobilitat transfronterera amb 5G».

El projecte 5GMED, finançat principalment per la Comissió Europea a través del programa de recerca i innovació Horitzó 2020 de la Unió Europea -amb una inversió de 16 milions d’euros- està destinat a transformar el futur de la mobilitat transfronterera connectada i automatitzada. L’objectiu de 5GMED és crear un marc sòlid de connectivitat transfronterera que connecti de manera fluida els serveis de mobilitat del futur. 

Conducció autònoma

Per a aconseguir-ho, el projecte se centra en quatre casos d’ús. Es tracta de la conducció remota (que permet als vehicles autònoms sol·licitar assistència remota en situacions de trànsit complexes, assegurant la seguretat dels passatgers i l’eficiència del trànsit); la digitalització de la infraestructura viària (utilitzant estratègies intel·ligents per a gestionar eficaçment el trànsit a través de sensors a la carretera); comunicacions ferroviàries millorades (millorant la seguretat i la connectivitat ferroviària amb monitoratge de sensors a bord); i proporcionant contingut multimèdia d’alta qualitat, amb transmissions en viu, videoconferències i realitat virtual als passatgers que viatgen a alta velocitat amb cotxe o tren.

El consorci coordinat per Cellnex Telecom consta de 21 socis de 7 països, representant diversos sectors, incloent-hi telecomunicacions (Vodafone, Hispasat, Retevisión i Cellnex France); transport i mobilitat (Abertis Autopistes, SNCF, Línia Figueres Perpinyà S.A., Anadolu Isuzu, Valeo); proveïdors de tecnologia i solucions (Axbryd, Nearby Computing, Atos, Athens Technology Center, COMSA Corporació, Terra3D); proveïdors de serveis de consultoria (Eight Bells); institucions de recerca (CTTC, i2CAT, IRT-Saint Exupéry, Vedecom); i una organització de divulgació per a la transformació mòbil i digital de la societat (Mobile World Capital Barcelona).