27 de agost de 2020
27.08.2020
Diari de Girona

La reforma del camí de ronda de Palamós costarà dos milions d'euros

La plataforma Salvem la Pineda d'en Gori titlla el projecte de «parc temàtic»

26.08.2020 | 23:35
Un dels penya-segats que hi ha a la zona del cap Gros.

L'Ajuntament de Palamós arrencarà a partir del mes de setembre les obres d'arranjament del camí de ronda que unirà el nucli urbà amb el castell. Es tracta d'un tram de 3,5 km que tindrà un cost de gairebé 2 milions d'euros. Una de les parts més importants del projecte són les passeres penjants que es construiran en els penya-segats a la zona del Morro del Vedell.

El nucli urbà de Palamós estarà unit al castell per un camí de ronda que es començarà a construir a partir de la segona quinzena de setembre. Dels gairebé quatre quilòmetres de llargada, 430 metres seran de nova formació. Es tracta d'un nou tram que passarà pels penya-segats de la zona del Morro del Vedell, on es construiran unes passarel·les flotants de fusta que aniran ancorades a les roques. L'alcalde de Palamós, Lluís Puig, defensa que el fet d'unir el municipi amb el camí de ronda permetrà «reduir l'ús dels vehicles» a l'hora d'accedir a determinades cales, ja que la gent hi podrà anar des del poble mateix a peu. Aquestes passarel·les estan pensades perquè puguin accedir-hi gent gran i famílies amb cotxets.

A partir de la cala dels Pots, el camí passarà entre la carretera i el penya-segat i estarà separat per evitar accidents de qualsevol tipus. En totes les zones on el camí voregi el penya-segat hi haurà tanques de fusta per garantir la seguretat. Al llarg del recorregut, el camí s'anirà adaptant a les situacions del terreny. En la major part del traçat, el projecte preveu instal·lar sauló compactat per tal de marcar un camí.

Una aposta per al turisme actiu

L'alcalde apunta que aquesta mesura vol evitar la «degradació» del terreny a causa de l'altra afluència de persones. Puig recorda que a la zona del castell van fer una actuació similar i això ha permès que «els terrenys del voltant del camí es regenerin» i torni a haver-hi vegetació. L'alcalde garanteix que la reforma permetrà tenir al municipi una «infraestructura verda», ja que pel consistori ha estat «una obsessió que el projecte s'integri al màxim» en el paisatge.

De fet, Lluís Puig assegura que en tot moment s'ha buscat «un equilibri» entre la preservació del medi amb el foment d'una nova ruta per al turisme actiu, un potencial que l'alcalde veu «a l'alça». La presentació del projecte va ser ahir a Palamós i va comptar amb la presència del vicepresident de la Generalitat, Pere Aragonès. Les obres de rehabilitació i construcció de les noves passeres començaran a partir de la segona quinzena de setembre i es preveu que durin uns sis mesos. El pressupost és d'1,98 milions d'euros per als 3,5 km de traçat. Una part de la despesa prové d'un fons Feder (600.000 euros) i també hi ha una aportació de la Generalitat (350.000 euros).

Crítiques dels ecologistes

Per la plataforma Salvem la Pineda d'en Gori, el projecte de reforma del camí de ronda representa la construcció d'un «parc temàtic», segons la seva portaveu, Zeta Figa. L'entitat lamenta que el projecte no sigui «en cap sentit sostenible», ja que utilitza elements com ara l'acer, el ciment o el sauló per al traçat i són materials que no s'integren bé en el paisatge. D'altra banda, Figa alerta que alguns dels materials que es preveuen usar, com el sauló que serveixi per marcar el recorregut, podrien arribar a matar les arrels dels arbres que hi hagi al voltant. En cas que no sigui així, recorda que les arrels acabaran esquerdant el sauló i després caldrà fer més manteniment del camí.

Des de la plataforma demanen al consistori que replantegi el projecte i faci tasques de «manteniment» a l'actual traçat. Zeta Figa creu que el camí de ronda està «degradat» per l'elevat volum de gent que hi va. «Surt a molts anuncis publicitaris i molta gent vol veure el paisatge», explica. De fet, considera que el camí de ronda caldria mantenir-lo cada any, en comptes de construir grans infraestructures com les projectades.

Des de la plataforma també lamenten l'elevat cost de les obres. Segons la portaveu, «cada quilòmetre val més de 400.000 euros», ja que es tracta d'un traçat de tan sols 3,5 km. Zeta Figa recordat que estem en plena crisi sanitària i aquesta despesa «no ens la podem permetre» per a unes obres que per a la plataforma són «totalment innecessàries».

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook