Unió de Pagesos (UP) reclama al Departament de Territori que descarti la construcció d'un nou vial sobre el Tersegons el projecte que actualment està a exposició pública. El sindicat agrari assegura que la variant no complirà l'objectiu de descongestionar el trànsit del nucli de la població de Torroella els mesos d'estiu i subratllen que la congestió principal és per l'afluència de turistes i els vehicles en direcció a l'Estartit continuaran creuant el municipi perquè «no tenen alternativa». A més, el sindicat assegura que la carretera causarà danys «irreversibles» a l'espai agrari.

El sindicat s'ha fet ressò d'aquesta opinió majoritària de la pagesia de la zona arran d'una assemblea oberta que va organitzar l'1 de setembre. Unió de Pagesos ha demanat reunions amb els ajuntaments de les poblacions del Baix Empordà afectades per aquest projecte. Amb el de Fontanilles té previst reunir-s'hi el dimecres 9 de setembre; amb el d'Ullà el 15 de setembre, i amb el de Gualta el 17.

Unió de Pagesos considera que la Generalitat hauria d'estudiar altres propostes abans d'avançar amb l'obra d'aquesta variant. Entre les solucions més efectives i econòmiques, el sindicat creu que Territori hauria de considerar un projecte publicat al llibre La carretera en el paisatge, editat per l'Observatori del Paisatge de Catalunya i la Direcció General de Turisme del Departament d'Empresa i Coneixement, i presentat en un seminari internacional. Segons aquest projecte, apunten, amb una inversió menys elevada es pot resoldre el problema del trànsit al centre de Torroella sense malmetre gairebé espai conreable, efectuant canvis direccionals a l'interior de la població.

Segons UP, l'impacte de la covid-19 ha demostrat que l'evolució dels desplaçaments pot canviar al llarg del temps depenent de les circumstàncies, i sostenen que Territori hauria de tenir en compte aquest factor a l'hora de fer projeccions de futur.

Tot i així, el sindicat recorda que les noves infraestructures que es construeixin a Catalunya han d'estar ben pensades per a les situacions que cal resoldre, i han de ser respectuoses amb el territori i la població per no perdre «ni un pam més» d'espai agrari. «Una variant que no descongestioni el trànsit només és una gran despesa econòmica i una destrossa totalment innecessària al territori», critica UP.

Un tram de dos quilòmetres

L'estudi informatiu i d'impacte ambiental d'aquesta futura carretera es va fer públic a finals d'agost. En el document, Territori planteja començar el nou tram a la intersecció que uneix la C-31 (de Verges a Torroella) amb la GI-632 -coneguda popularment com « l'empalme»- i des d'allà fer el nou vial fins al lloc on coincideix el rec del Molí amb la GI-643 -que uneix Torroella amb la Serra de Daró- on s'hi construirà una rotonda.

Es tracta d'un tram de dos quilòmetres, dels quals 985 metres es recorreran per sobre del pont que travessarà el Ter. Aquest viaducte tindrà un carril per sentit i un separador central per poder realitzar avançaments. A més, inclourà un vial paral·lel per a vianants i ciclistes i un mirador de la plana del Baix Ter, equipat amb bancs i una pèrgola. Aquesta obra tindria un cost aproximat de més 28,4 milions d'euros.