Les cales de Sa Tuna (Begur), Cala Senià (Palamós), S’Alguer (Palamós) i Cala Massoni (Palafrugell) són les que tenen més afluència d’embarcacions, segons un estudi de l’Institut de Medi Ambient de la Universitat de Girona encarregat pel departament d’Acció Climàtica. El treball ha analitzat l’ús de l’espai marí fet per embarcacions en nou cales de Begur, Palafrugell i Palamós, amb l’objectiu d’obtenir informació respecte el temps d’estada dels usuaris, els períodes de màxima afluència, la compabilitat del fondeig amb els herbassars marins i el comportament dels usuaris. Amb totes aquestes dades, la Generalitat vol disposar d’informació objectiva per poder avançar en la gestió i dinamització d’activitats nàutiques recreatives, així com reduir la pressió sobre els ecosistemes més sensibles. Aquesta anàlisi ha utilitzat una metodologia pionera que Acció Climàtica vol exportar a altres punts del litoral, per tal de poder conèixer l’ús que fa la nàutica recreativa de l’espai marítim. 

Aquestes són les cales amb un major impacte al medi marí per l'afluència d'embarcacions Diari de Girona

Així, la UdG ha estudiat la mobilitat nàutica a les cales d’Aiguablava, Sa Tuna i Aiguafreda, al terme municipal de Begur; cala Massoni, el Golfet i cala Gens a Palafrugell; i cala Senià, platja de Castell i s’Alguer a Palamós. Per tal de realitzar el treball s’han recollit dades a camp al llarg de 145 jornades de treball, mitjançant les quals s’han identificat 3.694 embarcacions amb un volum de 24.122 usuaris a bord.

A través d’aquest estudi, s’ha geolocalitzat la mobilitat d’embarcacions motoritzades i no motoritzades de nàutica recreativa que transiten i fondegen en aquestes nou platges i cales, i s’ha quantificat i temporitzat l’afluència de persones per tal de caracteritzat els patrons de mobilitat en aquests àmbits. Aquesta informació, indica la Generalitat, ha de servir per a gestionar l’ordenació de l’espai marítim i evitar així impactes sobre el medi natural que es podrien corregir amb mesures de gestió adequades.

 El departament d’Acció Climàtica recorda que l’activitat nàutica d’esbarjo, esportiva i de transport de passatgers ha tingut tradicionalment un gran dinamisme econòmic a Catalunya, on actualment s’estima que hi ha unes 33.000 embarcacions d’esbarjo. Tot i això, subratllen que algunes pràctiques en entorns molt freqüentats i en punts d’alta sensibilitat poden ocasionar impactes sobre el medi ambient, que és el que la Generalitat vol evitar. La Covid-19, a més, ha fet que alguns espais sensibles rebessin més embarcacions que mai, ja que s’ha incrementat el lloguer perquè era una bona manera de gaudir del lleure a l’aire lliure i respectant les distàncies de seguretat. 

Per evitar que aquesta alta freqüència pugui tenir afectacions sobre el medi ambient, i sobretot sobe la posidònia, Acció Climàtica confia que aquest estudi li permetrà prendre les mesures de correcció adequades.