La nova terminal 1 de l'aeroport del Prat, a Barcelona, serà inaugurada el pròxim dia 16 de juny i obrirà al públic el 17 sense l'arribada de les esperades línies de metro i de Rodalies, un dèficit que ha estat suplert amb la posada en servei de 15 línies d'autobusos, 4 d'elles noves. L'arribada de la línia 9 del metro al recinte de l'aeroport del Prat -tindrà tres parades, una a la T-2 (que agrupa les terminals A, B i C), una altra a la ciutat aeroportuària i una a la T-1- s'espera per a l'any 2012. En el cas de Rodalies, no existeix una data d'arribada, encara que l'última previsió del Ministeri de Foment és licitar les obres a final d'aquest any. Del total d'usuaris -viatgers, acompanyants i treballadors- que accedeixen a l'aeroport, la gran majoria, un 85%, procedeixen de la província de Barcelona i un 5%, respectivament, de Tarragona, Girona i altres orígens.

Davant d'aquesta situació, l'ens aeroportuari AENA, la Generalitat, l'Autoritat del Transport Metropolità i l'Entitat Metropolitana de Transport han dissenyat de manera conjunta un pla de mobilitat de l'aeroport del Prat que aposta pel transport en autobús almenys fins a l'arribada del suburbà, amb la creació de 4 noves línies i l'extensió d'onze més que finalitzaven el seu servei a la T-2. Dues de les noves línies d'autobusos seran serveis llançadora, una entre les dues terminals amb una durada de 12 minuts i freqüències de sortida cada 7, i l'altra unirà l'estació de Rodalies amb la nova T-1, amb una durada de 10 minuts i sortides cada 30, sincronitzades amb l'arribada dels trens.

Les altres dues línies són la nova L99, que connectarà Castelldefels amb la T-1, i el nou Aerobus, denominat A1, que enllaçarà el centre de Barcelona amb la T-1. L'actual servei d'Aerobus que acaba a la T-2 passarà a anomenar-se A2. De les 11 línies que finalitzaran a la T-1, quatre procedeixen de l'àrea metropolitana i set, de Catalunya i Andorra. El transport en taxi comptarà amb un espai privilegiat a la nova terminal, amb una graella per a 700 vehicles, una parada de càrrega principal per a 250 (24 operacions simultànies) i una altra parada específica per al corredor de vols Barcelona- Madrid amb 200 més (12 operacions a la vegada).

El principal accés en transport privat serà l'autovia B-22, finalitzada recentment, a la qual es podrà accedir des de la C-31, tant en direcció Barcelona com en direcció Castelldefels a partir de les 00.00 hores del dia 17. Es calcula que el desplaçament des de Barcelona a la nova terminal sigui cinc minuts més llarg que fins a la T-2. La nova terminal compta amb sis edificis d'aparcament, amb un total d'11.000 places cobertes, així com una altra zona d'estacionament de llarga durada.

Mobilitat

Segons el pla de mobilitat, un 32% dels usuaris utilitzen el cotxe privat per accedir a les instal·lacions del Prat, un altre 32% el taxi i un 15%, l'autobús, el mateix percentatge que el tren i la resta, el 6%, altres mitjans de transport. L'aeroport del Prat va rebre el 2007 un total de 32,6 milions de passatgers, el seu màxim històric, i el 2008 va baixar fins als 30 milions. La previsió és acabar 2009 amb prop de 28 milions.

La T-1 té una superfície de 540.000 metres quadrats, ha suposat una inversió de 1.200 milions d'euros i quan estigui plenament operativa permetrà processar en solitari més de 30 milions de passatgers a l'any, per la qual cosa l'aeroport podrà acollir 55 milions i realitzar 90 operacions l'hora. Una vegada totalment operativa, es preveu que la T-1 aculli un 80% dels passatgers i la T-2, el 20% restant. Està previst que el seu primer dia en funcionament, el dia 17, 30.000 persones utilitzin la T-1.