L’accident de trànsit on van morir dos ciclistes de Castellbisbal el passat cap de setmana ha obligat a fer un gir en les polítiques de trànsit. La Generalitat va anunciar dijous que ampliarà, des d’aquest cap de setmana, la vigilància a les carreteres on habitualment hi circulen més vehicles per augmentar la seguretat per al col·lectiu. També es van fer públiques les dades dels ciclistes morts en accidents de trànsit. A les comarques de Girona, onze han perdut la vida des de 2010

Si ens fixem en les dades d’aquest any, a les carreteres de tot Catalunya han mort sis ciclistes, quatre més que en el mateix període de l’any passat. A més, enguany han resultat ferits de gravetat 35 ciclistes i també hi ha hagut 293 ferits lleus. D’aquests sis finats a Catalunya, no n’hi ha cap de les comarques gironines. Des del 2010 han mort a la xarxa viària catalana 87 ciclistes, onze d’aquests a les comarques de Girona.

La campanya de prevenció

El Servei Català de Trànsit (SCT) i la Divisió de Trànsit dels Mossos d’Esquadra intensificaran aquest cap de setmana la vigilància a les vies amb més presència de ciclistes amb l’objectiu d’augmentar la seguretat viària d’aquest col·lectiu vulnerable i per garantir una convivència sense riscos a les carreteres catalanes.

Aquests controls específics per prevenir infraccions i conductes temeràries o poc respectuoses cap als vehicles més fràgils del trànsit reforçaran les tasques d’inspecció viària policial per evitar atropellaments com el de diumenge passat a la C-243c a Castellbisbal.

El dispositiu es farà a les franges horàries més concorregudes pels ciclistes a la xarxa viària catalana, principalment a les primeres hores del matí i també a última hora de la tarda, i cada Àrea Regional de Trànsit (ART) dels Mossos d’Esquadra desenvoluparà aquesta operativa a les zones i vies més transitades per aquests usuaris vulnerables.

Patrulles d’incògnit

En aquest sentit, l’acció policial es desenvoluparà a tot el territori amb patrullatges dinàmics dels Mossos d’Esquadra a través de turismes i motocicletes espiell - vehicles policials no logotipats i conduïts per agents de paisà - i altres patrulles logotipades per detectar infraccions i també per fomentar una conducció respectuosa. 

Aquesta intensificació dels controls i de la vigilància viària pretén assegurar la protecció dels ciclistes. Amb els canvis normatius que han entrat en vigor aquest 2022 Trànsit recorda que han augmentat de 4 a 6 els punts a detreure per a tots els conductors de vehicles en avançaments en què es posi en perill ciclistes sense deixar la separació mínima obligatòria d’1,5 metres.

Els precedents a Girona

 L’any passat va produir-se un cas que va posar també en peu de guerra el col·lectiu ciclista. El 30 d’octubre, una ciclista de Girona de 35 anys, circulava per la carretera que els dirigeix al santuari dels Àngels i un cotxe la va atropellar anant a alta velocitat. La ciclista va impactar contra el vehicle i va caure a la carretera. El conductor, en comptes d’aturar-se, va fugir de l’accident i poc després, va ser localitzat per agents dels Mossos d’Esquadra. La ciclista va ser evacuada pel SEM a l’hospital Josep Trueta i poc després, hi va morir.

El conductor del cotxe, per la seva banda, va ser detingut pels Mossos d’Esquadra poc després dels fets i gràcies a la col·laboració ciutadana. El conductor, de 24 anys, va ser sotmès a les proves de detecció d’alcoholèmia i va donar com a resultat la taxa penal de 0,87 mg/l. Va acabar acusat de ser el presumpte autor de l’homicidi imprudent i un delicte contra la seguretat viària. El jutge de guàrdia de Girona va deixar el conductor begut que va atropellar i matar una ciclista en llibertat amb càrrecs.

Arran d’aquest atropellament mortal, es va realitzar una concentració a Girona davant dels jutjats per reclamar mesures de seguretat que serveixin per evitar «més morts de ciclistes». Enguany també se’n va celebrar una altra el gener sota la consigna de «Prou impunitat». Es va fer a la carretera dels Àngels a Quart per reclamar més contundència amb els conductors que han atropellat ciclistes. El col·lectiu Mou-te en bici va tallar la carretera durant tres hores.

Els ciclistes tallen la carretera dels Àngels per exigir més respecte

Els ciclistes tallen la carretera dels Àngels per exigir més respecte

Un cap de setmana d’especial complexitat en el trànsit

L’operació de vigilància que ha anunciat el Servei Català de Trànsit, coincideix en un cap de setmana que s’espera que sigui un dels de més mobilitat de tot l’estiu. D’entrada Trànsit preveu que essent cap de setmana coincidiran a la xarxa viària catalana els desplaçaments habituals d’oci d’aquest mes amb els trajectes de retorn dels usuaris que finalitzen les vacances.

Concretament es preveu una sortida de 383.000 vehicles des de l’àrea metropolitana de Barcelona entre les tres de la tarda de divendres i dissabte, i pel que fa al retorn previst, de 12 del migdia a les dotze de la nit de diumenge, es mobilitzaran 236.000 vehicles, segons les previsions de la Geeneralitat.

Trànsit té previst adoptar diverses mesures especials de circulació, ordenació i regulació del trànsit. Les més rellevants s’instal·laran de cara a la mobilitat de retorn amb carrils addicionals en sentit contrari a l’habitual a l’AP-7 i a la C-32, especialment des del sud i des del nord, direcció a Barcelona. 

Davant d’aquesta alta mobilitat prevista el Servei Català de Trànsit (SCT) demana extremar la prudència en tots els desplaçaments. Enguany ja han mort 113 persones a les carreteres catalanes, 26 a les vies de Girona. 

Un cap de setmana d’especial complexitat en el trànsit

L’operació de vigilància que ha anunciat el Servei Català de Trànsit, coincideix en un cap de setmana que s’espera que sigui un dels de més mobilitat de tot l’estiu. D’entrada Trànsit preveu que essent cap de setmana coincidiran a la xarxa viària catalana els desplaçaments habituals d’oci d’aquest mes amb els trajectes de retorn dels usuaris que finalitzen les vacances.

Concretament es preveu una sortida de 383.000 vehicles des de l’àrea metropolitana de Barcelona entre les tres de la tarda de divendres i dissabte, i pel que fa al retorn previst, de 12 del migdia a les dotze de la nit de diumenge, es mobilitzaran 236.000 vehicles, segons les previsions de la Geeneralitat.

Trànsit té previst adoptar diverses mesures especials de circulació, ordenació i regulació del trànsit. Les més rellevants s’instal·laran de cara a la mobilitat de retorn amb carrils addicionals en sentit contrari a l’habitual a l’AP-7 i a la C-32, especialment des del sud i des del nord, direcció a Barcelona. 

Davant d’aquesta alta mobilitat prevista el Servei Català de Trànsit (SCT) demana extremar la prudència en tots els desplaçaments. Enguany ja han mort 113 persones a les carreteres catalanes, 26 a les vies de Girona.