Roser Reyner, Torelló (Osona).

Uns 4,5 quilòmetres de llarg per 13,7 metres d'ample. Aquestes són les mides del túnel de Bracons, que des de divendres passat ja es pot travessar de punta a punta. Així ho va anunciar el director general de Carreteres del Departament de Política Ter ritorial i Obres Públiques, Jordi Follia, en una visita ahir al segon tram de l'eix Vic-Olot: el que va des de Torelló fins a Sant Esteve d'en Bas. De fet, el túnel de Bracons és només una part dels 19 quilòmetres que conformen aquest tram. Sis túnels més i tres viaductes completen la segona franja de la via que a finals de l'any que ve unirà les comarques d'Osona i la Garrotxa. Tot i això, només podran passar-hi turismes i furgonetes, perquè es restringirà el trànsit als vehicles pesats fins que s'enllesteixi l'últim tram de l'eix: el que va des de Sant Esteve d'en Bas fins a la capital de la Garrotxa, i que inclou la famosa variant de les Preses i la Vall d'en Bas. Famosa perquè encara no està clar si passarà per la plana d'en Bas o per la serra de Marboleny, i perquè aquesta decisió ha generat no poca controvèrsia.

L'eix Vic-Olot es composa d'un primer tram ja construït que va des de la capital de l'Osona fins a Torelló. En aquesta localitat comença el segon tram, que inclou el túnel de Bracons i que, amb una inversió global de 250 milions d'euros, arriba fins a Sant Esteve d'en Bas. Unides des de divendres la boca sud i la boca nord de Bracons, ara falta acabar de construir el túnel i enllestir els ferms i el paviment de la resta de túnels i viaductes d'aquest segon tram, que es tanca a la rotonda de Sant Esteve d'en Bas. Segons el DPTOP, tot plegat s'obrirà al trànsit a finals de l'any que ve.

Però encara queda la decisió segurament més complicada. Es tracta de definir per on passarà la variant de les Preses i la Vall d'en Bas, que és part de l'últim tram de l'eix. I, si fa unes setmanes semblava clar que el DPTOP es posicionava per l'opció de la plana, ahir Follia va confirmar que encara no està clar: «Les dues opcions de traçat s'estan analitzant des de tots els punts de vista».

Carretera comarcal

L'objectiu de l'eix Vic-Olot és, fonamentalment, suplir la tortuosa via que ara uneix les dues capitals. La nova carretera, que ja s'ha anomenat C-37, tindrà un carril per cada direcció excepte en les zones de més pendent -on de pujada s'afegirà un carril per als vehicles lents-, i en el tram del túnel de Bracons -que de nord a sud tindrà dos carrils-. Però no es preveu en absolut desdoblar-la en futur, cosa que sí que ja s'ha decidit en el cas de l'Eix Transversal.

«En aquest cas no pensem en desdoblament. Sempre hem pensat en aquesta connexió com a una unió entre Osona i la Gar rotxa, i no pas com a una gran via de comunicació. Per complir aquesta funció hi ha l'eix transversal, que per aquest motiu es desdoblarà completament», va aclarir el director de Carreteres del DPTOP.

El tercer més llarg

L'estructura més emblemàtica de l'eix Vic-Olot, el túnel de Bracons és, després del de Viella i del del Cadí, el tercer túnel més llarg de Catalunya. Els 4.500 metres que medeix han trigat quatre anys a perforar-se, cosa que s'ha fet sense tuneladora. Segons va explicar Follia, cent treballadors han perforat dia i nit per la boca nord i la boca sud a un ritme de vuit metres diaris, fins que divendres es va aconseguir obrir totalment Bracons.

El que sí que s'està construint amb tuneladora són les galeries d'evacuació del túnel, que encara s'han de perforar en un terç de la seva longitud. I Bracons es recobrirà internament amb formigó, cosa que permetrà incloure a l'estructura càmeres per ventilar i per poder fer circular els fums en cas que s'hi produeixi algun accident.