Josep Anguera és professor d'Economia a la Universitat de Girona, valora la situació en la que es troba l'aeroport de Girona i aporta consideracions sobre les pautes a seguir a partir d'ara.

Que en pensa de tot l'afer relacionat amb l'aerolínia irlandesa?

Ja teníem precedents, en els que la companyia utilitzava aquests recursos com a arma per obtenir més beneficis, però aquesta vegada ho ha fet per un altre objectiu. El fenomen de les low cost és relativament recent, i fins ara ha anat molt bé, sobretot per alguns sectors com el turístic. Si aquest és l'únic sector perjudicat, crec que haurien de ser els propis beneficiaris els que assumeixin les compensacions necessàries per resoldre la situació, i no el conjunt de la societat.

Quin és el pas a seguir a partir d'ara?

En aquests últims anys hem creat uns hàbits que ara s'han de cobrir amb alternatives. Li agrairem a Ryanair que hagi estat aquí tot aquest temps, és una cosa que ja tenim i s'ha de mirar de mantenir. La gent ara sap que vol dir Lutton, Ciampino, s'ha canviat la manera de viatjar i de concebre el turisme... Tots aquests aspectes han creat uns teixits de beneficiaris directes i indirectes que ara tenen unes necessitats per cobrir.

És viable la introducció de noves línies aèries que substitueixin els vols que feia Ryanair?

Pot ser-ho. No és gaire difícil substituïr un negoci que ja està muntat i instal·lat durant aquests anys, així que només s'han d'assentar les bases per fer la transició.

Creu que les decisions del Govern han estat les correctes?

El que ha fet el Govern no em sembla malament. L'anterior executiu havia fet un preacord, i era una maniobra previsible. Se sabia que tard o d'hora Ryanair podia adoptar aquesta decisió, i ara que ha marxat s'ha de substituir.