A finals de maig, la majoria de sindicats de l'hospital Trueta van obrir una oficina alternativa d'indignats i afectats per les retallades amb l'objectiu que els usuaris poguessin explicar el seu cas, i demostrar així que la tisorada sí que afecta la qualitat assistencial. Després d'aproximadament un mes i mig aquesta oficina encara segueix activa i porta recollides més de 80 queixes, la majoria de les quals són per retards en intervencions quirúrgiques.

Segons les dades recollides per CCOO (un dels sindicats que participen en aquesta iniciativa), el 37% de les queixes són per una demora en les operacions, mentre que un 23,5% consisteixen en retards en visites, i un 2,5% en retards en proves. Les dades d'aquest sindicat xifren en un altre 37% altres incidències que no han quedat especificades.

En aquest sentit, el sindicat posa de manifest que bona part de les denúncies dels usuaris fan referència a les unitats de traumatologia (un 11,1%), oftalmologia (8,6%) cirurgia general (7,4%) o oncologia (7,4%). En total, les queixes estan classificades en 21 especialitats, entre les quals també hi ha neurocirurgia, cardiologia, neurologia o ginecologia.

Una altra dada que destaca CCOO és que la majoria de queixes provenen del sector femení: un 59,3% de dones s'han acostat fins al punt d'atenció situat al vestíbul del Trueta, mentre que el 40,7% que ho han fet són homes.

El balanç que en fa el sindicat és molt positiu. La presidenta de la Junta de Personal del Trueta i membre de CCOO, M. Àngels Rodríguez destaca la implicació que han tingut des del primer moment els usuaris amb aquesta iniciativa. "L'afluència ha estat constant, des del dia que vam començar. Això té mèrit ja que l'oficina només està oberta dues hores al dia", comenta.

Les queixes estan degudament identificades i firmades pels mateixos usuaris, i la intenció és la de posar-les a registre per posteriorment trametre-les al departament de Salut. Rodríguez assegura que algunes de les queixes són realment "esfereïdores" i que són una prova convincent que les retallades estan afectant la qualitat assistencial dels pacients.

Un exemple és el d'un usuari que ha de mantenir la sonda urinària (amb les molèsties que això comporta), perquè la seva operació de pròstata s'ha retardat 8 mesos més del previst. O la d'una usuària que havia de fer-se una intervenció otorrinolaringològica, però li van comunicar que l'operació (de només 15 minuts) no es podrà fer fins d'aquí a un any i mig com a mínim.

Sens dubte però, un dels casos més sonats que destaca el sindicat és el d'un pacient que portava una placa a les cervicals que se li va desplaçar i se li va quedar encallada al seu coll. Això l'impedia ingerir aliments correctament, però els retards en l'operació van obligar a instal·lar-li una sonda estomacal i ingerir aliments per aquesta via a l'espera que li donin hora per ser intervingut.

La intenció dels creadors d'aquesta iniciativa és seguir amb l'oficina de forma indefinida, i acabar recollint el màxim de queixes per enviar-les a la conselleria que lidera Boi Ruiz.