L'Ajuntament de Tossa de Mar ha decidit impulsar un programa de prevenció de drogodependències en menors d'edat, sempre que els joves no siguin reincidents. L'objectiu del pla és que el jove s'adoni dels riscos del consum de drogues i, per això, el consistori proposa a la família i el mateix menor que en comptes d'abonar la sanció establerta per aquestes conductes, participi en el programa, participant en tallers o activitats orientades a la prevenció del consum de drogues.

El programa de prevenció es porta a terme amb la col·laboració de l'Àrea de Joventut, un psicòleg especialitzat en la prevenció i tractament de les drogodependències, l'equip de Serveis Socials i la Policia Local de Tossa de Mar. I s'està realitzant, segons l'alcaldessa Gisela Saladich (TU) "com a prevenció del problema, no perquè Tossa tingui una gran quantitat de casos de drogodependents menors".

La finalitat d'aquest programa de prevenció, que ja està funcionant al municipi, és que els menors assumeixin les seves accions, reconeixent els fets comesos. I llavors, un cop comencen a participar en una activitat alternativa de caire educatiu, que el jove aprofundeixi de forma sistemàtica, objectiva i respectuosa en els riscos del consum de drogues per part d'adolescents i joves.

Un procés amb diferents fases

El procés pel què passa un menor que entra en el programa de prevenció a la drogodependència consta de diversos passos. En primer lloc, un cop s'ha identificat el menor, es comunica als pares o tutors la possibilitat de participar en activitats preventives en comptes de pagar la sanció econòmica. I llavors, si els pares o tutors ho accepten s'estableix un pla de treball concret depenent del perfil de consum del menor.

El pla de treball pot constar d'un diferent nombre de sessions, en funció de la valoració que se'n faci per part dels tècnics. I pot constar de sessions informatives, l'elaboració d'un treball escrit de reflexió, la participació en tallers, entre d'altres.

I l'últim pas pel qual passa el jove un cop acabades aquestes mesures educatives, és que ell mateix redacta un breu informe del procés que ha realitzat. I llavors, els Serveis Socials, el menor i la seva família fan una avaluació cojunta per determinar l'èxit del procés.