La inundació de la via del TAV a Girona i les posteriors cancel·lacions i retards de trajectes han afectat uns 14.000 usuaris aquesta última setmana. Segons va informar ahir Renfe, aquesta xifra correspon al nombre de persones la mobilitat de les quals es va veure afectada per la inundació, dilluns passat, d'una de les vies de l'estació gironina del TAV.

Renfe va puntualitzar que la dada té a veure amb nombre d'afectats del trajecte que comprèn Barcelona i París, que passa per la ciutat de Girona i per Figueres, i no únicament els de la població gironina. En aquest sentit, la companyia va englobar en aquesta xifra el nombre total d'afectats, tot i que encara estan comptabilitzant el nombre de reclamacions rebudes en tot aquest trajecte, dada que esperen donar properament.

Sobre aquest tema, fonts de la companyia ferroviària van recordar que la companyia no indemnitzarà els usuaris afectats perquè "l'origen de la incidència és meteorològic" i la seva política només preveu compensacions quan l'avaria és pròpia. En aquesta línia, Renfe va afegir, però, que ha retornat l'import dels bitllets cancel·lats o bé ha permès als usuaris canviar-los per un altre dia.

Per la seva banda, Adif -responsable de les infraestructures ferroviàries- va informar que la nit de dissabte a diumenge els seus equips de manteniment van estar treballant en tasques de neteja i control de la zona per comprovar que tot estigués en ordre. El dia abans -dissabte- Adif mateix va donar per bons els treballs fets fins ara i va autoritzar la circulació de trens per la via afectada.

Segons van explicar des de la companyia, els treballs realitzats durant la nit van ser en part de neteja de la riera de la Pabordia, un canal que va a parar al riu Güell i que es va obstruir dilluns passat i va fer que augmentés el cabal del Güell. En aquest sentit, Adif va voler subratllar que la riera estava molt bruta, "plena de troncs, canyes i altre tipus de brutícia" des de feia temps, i que això va ser un dels detonants que va acabar augmentant la pressió del riu i va acabar destrossant la paret per on va filtrar-se l'aigua. Aquestes feines es van fer, segons Adif, amb el consentiment de l'Agència Catalana de l'Aigua -ACA- ja que aquest organisme n'és el responsable. La companyia també va destacar que els ajustos que van fer "són habituals i es fan com cada dia", i va afegir que "la denúncia que va posar l'Ajuntament es respon per si sola: fins ara tots els trens han funcionat amb normalitat i no hi ha hagut cap problema malgrat la pluja que va caure la matinada de diumenge".

Tipus d'afectats

L'epicentre de la inundació va ser Girona ciutat però els 14.000 afectats -que correspondria a més d'una desena part de la població del municipi- comprenen ciutadans de dos països europeus. Principalment, són habitants de les comarques gironines que agafen el tren per treballar a Barcelona o viceversa. Aquests van ser els que es van veure afectats de forma més immediata i que posteriorment es van espavilar agafant el tren convencional o altres mitjans de transport per arribar als seus llocs de treball. També hi ha, però, viatgers de gran recorregut que van utilitzar l'alta velocitat per anar i tornar de França. Per exemple, els que retornaven de ciutats com Lió o París van haver d'ajornar la seva tornada un dia. En aquest cas, l'avaria de Girona va coincidir amb la que hi va haver el mateix dilluns a Montpeller, que també va deixar molts gironins encallats al país gal sense poder tornar.

Els dies posteriors a la inundació les autoritats ferroviàries van posar autobusos per cobrir el trajecte tallat pels treballs de recuperació.