L'Agència Espanyola de Consum, Seguretat Alimentària i Nutrició (Aecosan) va confirmar ahir la presència de la toxina botulínica en un dels pots de mongetes blanques cuites que van menjar els dos bombers de Palafrugell hospitalitzats per un brot de botulisme. Segons va informar l'Aecosan al seu web, la toxina botulínica estava present en un dels pots de conserves -la de mongetes blanques cuites marca Bonpreu- que van entregar a les autoritats sanitàries per ser analitzades.

La intoxicació es va produir en un dinar en el qual hi havia nou bombers del parc palafrugellenc i que va consistir en una amanida casolana a base de tomàquet, ceba, bacallà esqueixat, pebrot vermell fresc i mongetes blanques en conserva, a més de postres. Dos d'ells van presentar malestar general, vòmits, visió doble, dificultat en parlar i fotofòbia, per la qual cosa van ser hospitalitzats, mentre que la resta dels comensals, de moment, no ha presentat cap tipus de símptoma.

Després de conèixer-se aquests dos casos, el passat dia 30 de juny l'Agència de Salut Pública de Catalunya va ordenar retirar de la venda, per precaució, diversos lots de mongetes blanques cuites i bacallà esqueixat i dessalat que es venen a supermercats de tot Espanya.

A més va sol·licitar a Catalunya i La Rioja -la comunitat on té la seu l'empresa Hermanos Cuevas, que va envasar el lot de mongetes afectat- que realitzessin les investigacions oportunes per determinar les possibles causes, distribució dels lots afectats i el destí final dels productes. També va informar al Centre de Coordinació d'Alertes i Emergències Sanitàries.

L'Aecosan subratlla en aquesta alerta que fins a la data no hi ha constància de l'existència de cap altre producte afectat.

Un lot aïllat per l'empresa

Per la seva banda, l'empresa riojana Hermanos Cuevas creu que, segons les seves conclusions provisionals, un "error humà" va poder introduir en el canal de venda, de forma accidental, una partida de pots de vidre de mongetes blanques cuites que estava aïllada.

Així ho va explicar el portaveu de l'empresa, Juan Ramón Hidalgo, expert en dret alimentari, que assenyala que la pròpia empresa, de forma interna, va detectar el passat 20 de maig una anomalia de qualitat en una partida abans de sortir al mercat, per la qual cosa va ser apartada del canal de distribució i va ser convenientment aïllada i precintada.

Des que es va produir l'alerta sanitària, la direcció de l'empresa va formar un comitè de crisi intern per "prendre ràpidament les mesures necessàries que minimitzessin amb la màxima urgència qualsevol mena de risc" i va iniciar una investigació interna.

"En aquest moment, investiguem les circumstàncies per les quals algunes de les unitats aïllades en l'empresa van ser reincorporades accidentalment al canal de venda i les dades provisionals indiquen que va poder deure's a un error humà en el control del producte", va assenyalar.

També va reiterar el compromís de l'empresa de "total claredat i transparència" en aquest cas perquè el que els importa és la seguretat del consumidor, i per això va recomanar a qualsevol persona que hagués adquirit un dels productes inclosos en l'alerta que s'abstingui de consumir-lo com a mesura de prevenció i el torni al punt de venda.

La investigació interna de l'empresa es manté oberta per comprovar si alguns altres pots de la partida afectada, el nombre dels quals no s'ha determinat, poden estar encara en el canal de venda, encara que sembla que "el risc és baix", atès que s'ha actuat amb "transparència i celeritat" davant les autoritats sanitàries, clients, proveïdors i consumidors.

A més, l'Agència de Salut Pública ha aixecat les mesures cautelars de la retirada del bacallà de la companyia Copesco Sefrisa, després de descartar-lo com a origen de la intoxicació. Segons va informar l'empresa catalana, ja ha tornat a comercialitzar els productes que mantenia immobilitzats de manera preventiva per ordre de Salut.