Les sol·licituds de gironins que han demanat ajuda a l'Ajuntament per poder pagar les quotes del lloguer han augmentat un 22% durant el darrer any. De les 638 que es van tramitar al llarg del 2016, ara la xifra ja s'ha enfilat fins a les 780. Tots ells són particulars o famílies que demanen tenir accés a la subvenció per primera vegada, als quals se n'hi han d'afegir 296 més que han sol·licitat renovar-la. L'ajuda en qüestió té un sostre de 240 euros mensuals que gestiona l'Ajuntament de Girona, però es paguen amb diners que transfereixen tant la Generalitat com l'Estat.

La regidora de Serveis Socials, Eva Palau, explicava ahir que al darrere dels números hi ha realitats que, en alguns casos, són «preocupants». De fet, aquest 2017 l'Ajuntament ha atorgat 32 prestacions d'urgència a gironins que estan a punt de quedar-se sense sostre (perquè no poden afrontar el lloguer) o a d'altres que ja han perdut l'habitatge perquè el banc els ha desnonat. En paral·lel, des de Serveis Socials també es treballa per incorporar més pisos a la borsa d'habitatge social. Actualment en tenen 110 -cinc dels quals, de propietat municipal- i tots estan ocupats. La resta els han cedit particulars o bé entitats bancàries. Al llarg d'aquest 2017, la borsa s'ha ampliat amb set nou pisos (tots, procedents de bancs).

Per accedir a les subvencions, l'import mensual que es paga per l'habitatge no pot ser superior als 450 euros i s'ha d'estar al corrent de les quotes. Però ja d'entrada, les dades de sol·licituds són un bon termòmetre per veure quina és la realitat que viuen molts dels gironins que les demanen.

32 prestacions d'urgència

Precisament, en aquells casos en què el llogater es pot quedar sense sostre en pocs dies, perquè la pèrdua de l'habitatge és imminent, l'Ajuntament intenta frenar-ho amb una prestació d'especial urgència. En aquest cas, els diners surten directament de les arques municipals. Tres de cada quatre tramitacions es refereixen a llogaters, i les altres s'han destinat a atendre particulars i famílies a qui el banc ja ha fet fora de casa. En total s'han resolt 32 casos i en resten 16 de tramitats.

Per al 2018, el consistori calcula que l'import que rebrà de les dues administracions serà d'1,8 milions d'euros.