08 de gener de 2019
08.01.2019
Diari de Girona

Una pedagoga visibilitza l'assetjament escolar en l'alumnat amb altes capacitats intel·lectuals

Un llibre recull catorze històries de «bullying» amb l'objectiu de ser un manual que ajudi a la prevenció

08.01.2019 | 00:02
Una pedagoga visibilitza l'assetjament escolar en l'alumnat amb altes capacitats intel·lectuals

La pedagoga i escriptora Maria Sánchez Dauer ha recopilat en un llibre catorze històries d'assetjament escolar, les víctimes del qual són infants o joves amb altes capacitats intel·lectuals. Amb el títol ¡Yo sí que valgo! (Horsori), l'experta relata casos d'assetjament «típics» que pateixen els nens amb altes capacitats intel·lectuals i recomana «preparació docent per detectar aquests alumnes i prevenir o frenar l'assetjament».

L'autora va defensar que aquests infants «tenen moltes possibilitats de patir assetjament escolar com burles i crítiques severes», cosa que «s'agreuja per les reaccions que generen en aquests nens, ja que són hipersensibles».


Experiències reals

Després de parlar amb familiars, mestres i escolars, la pedagoga recrea casos com els d'uns companys de classe que pressionen a un alumne de 12 anys per obligar a què els faci els deures. El llibre descriu com s'hi dirigeixen dient-li: «Nenassa, cara cràter, recordes que havies de fer-me els deures de matemàtiques? I les frases de llengua? I la redacció d'anglès?». El llibre també recull que un nen de 8 anys, objecte de burla per assimilar els coneixements més ràpidament, diu cada dia a la seva família que «no li agrada anar a l'escola i que compta els dies que li queden per acabar la condemna a la presó». Una altra criatura de 4 anys que se sent diferent pregunta a la seva mare: «Què em passa? Jo sóc Dumbo, encara que no sigui un elefant que voli. Em pots ajudar?». La pedagoga va remarcar la importància d'«una bona gestió escolar per prevenir o erradicar casos com els que recull el llibre». Per això, acompanya les històries de dinàmiques curriculars i emocionals, l'objectiu de les quals és «treballar i prevenir l'assetjament escolar davant la diversitat de perfils de l'aula».

Segons l'experta, el llibre és un manual per ajudar els docents a prevenir, detectar i actuar davant l'assetjament, específicament en casos d'infants amb altes capacitats, sobretot a Primària i ESO. Ella mateixa va explicar que, socialment, «no està ben vist ser intel·ligent» i va indicar que per a aquests infants són «molt necessàries la informació i la conscienciació sobre les altes capacitats, per acceptar-les».

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
L'últim El més llegit