La majoria de municipis «suspenen» en transparència
Un estudi posa de manifest que només 19 ajuntaments gironins publiquen més del 80% de les dades requerides en publicitat activa

L'Ajuntament de Girona és dels que compleixen amb la llei. / DIARI DE GIRONA
La Llei de la Transparència continua essent la gran assignatura pendent de la gran majoria d'ajuntaments gironins. Segons una anàlisi realitzada per Canal Ajuntament, a les comarques gironines només hi ha dinou ajuntaments que compleixin amb més del 80% de les dades requerides en Publicitat Activa per la Llei de la Transparència. La llista inclou la capital, Girona, i els municipis de Llagostera, Cassà de la Selva, Riudellots, Vilablareix, Bescanó, Sant Gregori, Anglès, Canet d'Adri, Celrà, les Planes d'Hostoles, Banyoles, Besalú, Riudaura, Garrigàs, Roses, Palau-saverdera, la Jonquera i Puigcerdà.
La publicitat activa consisteix que els governs municipals posin a disposició de la ciutadania, sense que ningú els ho hagi de demanar, dades relacionades amb la llei de la transparència, incloses totes les qüestions relacionades amb l'organització municipal (organigrama actualitzat, la relació de llocs de treball, la convocatòria i resultat de processos selectius, l'agenda oficial dels alts càrrecs...); informacions de rellevància jurídica (els procediments normatius en curs, les memòries, informes i documents justificatius, el catàleg de procediments administratius, les resolucions administratives i judicials amb rellevància pública...); la informació econòmica, comptable, pressupostària i patrimonial (prsesupostos, retribucions, indemnitzacions, dietes, comptes anuals, cost de les campanyes de publicitat institucional...); les dades relatives a la planificació i programació de l'Ajuntamen i els convenis signats i les subvencions atorgades, entre altres.
Segons el mapa elaborat per Canal Ajuntament, actualitzat amb dades del passat mes d'octubre i que es pot consultar al seu perfil de Twitter, a les comarques gironines -igual que a la resta de Catalunya-, els ajuntaments encara tenen molta feina per fer en matèria de transparència. Només hi ha dinou consistoris en tota la demarcació que informin sobre més d'un 80% de les matèries previstes, mentre que en quinze casos més, es compleixen entre un 50 i un 80% dels preceptes: es tracta dels ajuntaments de l'Escala, Santa Cristina d'Aro, Salt, Sant Martí de Llémena, Sant Hilari Sacalm, Les Preses, Olot, Sant Joan les Abadesses, Sant Jaume de Llierca, Palafrugell, Ullà, Castelló d'Empúries, Ripoll, Lloret i Riells i Viabrea. En la resta de casos, no s'arriba ni al 50% de la informació requerida.
- S’enfonsa una embarcació de 12 metres després de xocar contra les roques a Torroella
- Faré volar Messi amb quatre bombes enganxades al meu cos
- Girona avança en la transformació de l'entrada sud amb el desallotjament de la fàbrica Simon i el nou institut
- Popeyes obre el seu primer restaurant a la província de Girona
- Actuen en grup per robar una bossa de mà a Torroella de Montgrí amb el mètode de 'la collita' i en detenen un
- Necrològiques del 7 d'agosts de 2026
- Marc Puigtió renuncia a tots els seus càrrecs institucionals després de la polèmica amb l'àudio
- SOS Costa Brava recorre la llicència del Festival de Cap Roig i en demana la nul·litat