15 de novembre de 2020
15.11.2020
Diari de Girona

Experts d'Esade preveuen «un any díficil» per al comerç i una campanya de Nadal «negra»

El Govern anuncia un pla per salvar les vendes de les festes «en la mesura del que sigui possible»

15.11.2020 | 00:21
Experts d'Esade preveuen «un any díficil» per al comerç i una campanya de Nadal «negra»

L'escola de negocis Esade pronostica un any «molt difícil» per al petit comerç, sobretot per als que no s'hagin adaptat al món digital, i veu la campanya de Nadal «negra», per la qual cosa instar el Govern central a posar tota la carn a la graella per contenir la sagnia del teixit empresarial.

Així ho asseguren els professors d'Economia Pedro Aznar i Pedro Rey, que han alertat de l'«altíssim nivell d'incertesa» que planeja sobre les finances de país i el futur estarà condicionat per les restriccions que s'imposin per contenir la pandèmia.

Tot i l'eufòria als mercats per l'anunci de Pfizer que la seva vacuna té una efectivitat del 90%, els experts adverteixen que els efectes sobre el consum no es veuran fins, almenys, el segon trimestre del 2021, de manera que «és molt important» fins llavors «atendre» aquelles mesures econòmiques que siguin capaços de contenir la sagnia en el teixit empresarial.

Aznar recorda que les més efectives són les que han parat l'«hemorràgia» del mercat laboral i el món empresarial, com la moratòria d'impostos o les injeccions de capital, mentre que els crèdits avalats per l'ICO «generen deute al petit empresari en un context d'incertesa». Afegeix, en aquest sentit, que el sector bancari, que actualment té «menys capacitat de generar negocis rendibles», és «molt sensible als increments de morositat», el que podria incrementar causa de la «desigualtat social» que està ampliant la crisi derivada de la pandèmia.

Impulsar mesures

Davant d'aquest pronòstic, la secretària d'Estat d'Economia, Xiana Méndez, va assegurar ahir que el Govern central preveu impulsar a partir de la setmana que ve mesures econòmiques per sectors econòmics afectats per la pandèmia, com pimes i autònoms, amb l'objectiu de «salvar la campanya nadalenca en la mesura del que sigui possible». Aquestes mesures respondran a una «acció coral» de diferents departaments ministerials, també amb municipis i comunitats autònomes, segons va dir a la trobada d'Economia de s'Agaró.

Xiana Méndez va explicar que «semblaria que en un segon moment les mesures podien anar més dirigides a control de costos fixos», però va recordar que «la hibernació de l'economia de la qual molts parlen no és més que una ficció».

I és que, al seu parer, «en la mesura que les empreses hagin de fer front a aquests costos fixos, quan obren poden obrir a pèrdues», fet ppel qual va apuntar que si el que es vol és transformar el sector en uns mesos, s'hauran impulsar mesures que permetin «mitigar la destrucció de teixit productiu, empreses i ocupació».

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook