Els 11 xefs espanyols dels restaurants amb tres estrelles Michelin lamenten la falta d'«ajudes, empatia i sensibilitat» de les diferents administracions nacionals i locals durant la crisi sanitària del coronavirus després dels tancaments i les fortes restriccions imposats aquests mesos a l'hostaleria, per la qual cosa consideren que ha estat «menyspreada» durant la pandèmia. «L'hostaleria ho està passant malament, és un sector que necessita ajudes i respostes. Ens sentim una mica menyspreats com a sector i això cal dir-ho. No hi ha hagut aquesta empatia dels governs que tots haguéssim necessitat per afrontar això d'una forma diferent», apuntava el xef del Celler de Can Roca, Joan Roca, en la trobada «El debat amb les Estrelles», organitzada per la Guia Michelin.

Roca va precisar que en aquests moments «el primer és la salut», però va lamentar que des de les administracions es podien haver fet les coses d'una altra forma amb un «diàleg més directe» amb el sector. «Demanem que hi hagi més sensibilitat i empatia per a un sector important del qual depenen moltes ocupacions i que ha donat valor afegit al producte i al turisme, que és clau per a la projecció d'Espanya», va recalcar. No obstant això, el xef del Celler de Can Roca vol «ser optimista» de cara al futur. «La gent ens ha demostrat que quan torni la normalitat tornaran als restaurants, però pel camí s'han perdut molts projectes i il·lusions. Sortirem i Espanya tornarà a tenir protagonisme gastronòmic a escala nacional», va subratllar.

De la mateixa opinió és el cuiner de l'Abac, amb tres estrelles, Jordi Cruz, que va lamentar també l'«alta d'empatia» tant de les administracions locals com Barcelona o la del Govern. «La situació és complexa i cal ser més empàtic, perquè l'hostaleria és un motor de l'economia», va recalcar. «En aquesta recuperació ha d'haver-hi aquesta empatia dels governs. Hem d'unir-nos en una sola veu per exigir manyaga a aquest sector tan important. Necessitem suports com el que està donant Michelin, però també ajudes econòmiques per part dels governs, perquè, si no, perdrem un 30% o un 40% de bars i restaurants, que són un motor importantíssim de l'economia del país», va subratllar Cruz, qui va reconèixer que entre els ensenyaments d'aquests mesos destaca la gran resposta del client nacional. Pedro Subijana, del restaurant Akelarre, va apel·lar també a la «unió de tots» en aquests moments i l'aposta per la innovació i la creativitat.

Nous formats

D'altra banda, els xefs van reconèixer que durant la crisi sanitària molts d'ells han hagut de reinventar-se amb nous projectes i formats per pal·liar el tancament dels seus restaurants, per la qual cosa alguns s'han apuntat al delivery i al take away, al mateix temps que van indicar que el client nacional ha fet costat al sector en aquests mesos després de l'absència dels estrangers per la falta de turisme.