El Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (Mitma) ha licitat l'estudi informatiu del baixador de l'AVE a l'aeroport Girona-Costa Brava. El document, que té un pressupost de licitació de 387.200 euros (IVA inclòs) analitzarà les possibles ubicacions de l'estació, el seu disseny i la connexió amb l'aeroport. L'objectiu passa, precisament, buscar la millor ubicació per a l'estació tenint en compte que la línia de l'Alta Velocitat passa per l'entorn de les instal·lacions de Vilobí d'Onyar i conjugar "l'explotació de la nova estació amb les necessitats actuals de la línia ferroviària". El baixador de l'AVE és una llarga reivindicació de l'empresariat gironí.

De fet, fa temps que reclamen impulsar l'aeroport buscant "alternatives" a la companyia Ryanair i apostant per aquesta instal·lació.

Adif i Aena van signar el mes de març del 2019 un protocol de 360 milions d'euros (MEUR) per a la construcció de l'estació d'alta velocitat a l'aeroport gironí per connectar-lo amb el de Barcelona i convertir-lo així en la "quarta pista" d'El Prat. Segons va explicar el ministre de Foment, José Luis Ábalos, la connexió entre els dos aeroports amb l'alta velocitat és "l'alternativa" per permetre absorbir el trànsit aeri creixent de Barcelona.

El febrer del 2020 el president d'Aena, Maurici Lucena, recordava que a l'aeroport gironí s'hi preveien actuacions per valor de 383 MEUR en el període 2017-2026. Una inversió que incloïa l'ampliació de la terminal de passatgers però també l'estació de l'AVE i més espai per a l'estacionament d'aeronaus.

L'anunci de la licitació de l'estudi, però, arriba en un dels pitjors moments per a l'aeròdrom gironí. I és que ha tancat el 2020 amb 172.213 passatgers. Una dada que suposa una caiguda del 91,1% respecte del 2019 (1,9 milions de passatgers). El darrer mes de l'any, a més, només van utilitzar les instal·lacions de Vilobí d'Onyar 1.092 passatgers.

L'empresariat gironí celebra l'estudi del baixador de l'AVE de l'aeroport, però reclama "celeritat"

L'empresariat gironí celebra que el Ministeri de Transports hagi tret a licitació l'estudi del baixador de l'AVE a l'aeroport de Girona, però reclama "celeritat" per executar el projecte. El president de la Cambra de Comerç, Jaume Fàbrega, diu que no poden "esperar quatre anys més a què hi hagi el següent pas". En el mateix sentit s'ha pronunciat el president de la Federació d'Hostaleria de les comarques gironines, Antoni Escudero. "Cal la màxima urgència per reactivar-ho i fer que sigui un altre motor per tal que l'economia turística es reactivi com més aviat millor", afirma. Escudero recorda que fa anys que aquesta reivindicació està sobre la taula i que espera i desitja que "no quedi penjat" i "l'estudi duri deu anys".

Des de la Cambra de Comerç de Girona reconeixen que la notícia és "bona, important i esperada", però reclamen "celeritat" al govern de l'Estat perquè tiri endavant aquesta infraestructura. "No ens podem esperar quatre anys més a què hi hagi el següent pas", ha assenyalat Jaume Fàbrega.

En aquest sentit, Fàbrega creu que "seria una gran notícia" que en tres o quatre anys ja estigui construït el baixador a la terminal de l'aeroport de Girona, però ho dubta "molt". "Nosaltres creiem que ja hauria d'estar fet, per tant entenem que ja anem amb retard", lamenta.

"Per a nosaltres és imprescindible i fonamental aquesta obra perquè si una persona arriba a Girona, ha de poder anar a Barcelona amb pocs minuts i això passa per aquesta estació", concreta Fàbrega.

El baixador de l'AVE ha estat una de les "poques notícies positives" per a l'empresariat gironí, que els darrers mesos s'està veient afectat per la crisi del coronavirus. El president de la Cambra de Comerç de Girona recorda que, malgrat "que estem eliminant la pandèmia des d'un punt de vista sanitari", encara no s'ha arribat al pic de l'econòmica.

Per la seva banda, Escudero ha dit que espera que la notícia no quedi "penjada" i que l'estudi no "duri deu anys". Per això, ha demanat "màxima agilitat" i quan l'estudi estigui fet i consensuat "es posin els diners per poder fer-ho".

"El que està clar és que si l'aeroport de Girona està millor connectat, l'aeroport complirà les funcions de quarta pista i tornarà a ressorgir", ha afegit. En aquest sentit, ha insistit que l'aeròdrom gironí té moltes potencialitats i que tant Girona com la Costa Brava necessiten que sigui una realitat perquè "venen anys complicats".