Des de dijous passat, 7 de juliol, el Retaule de la Pietat i quatre relleus del Retaule de Sant Eloi tornen a ser al Museu de l'església de Sant Esteve d'Olot, després d'haver estat restaurats pel Departament de Cultura. El Retaule de la Pietat és una de les peces més importants que s'exposen en aquest museu parroquial i, juntament amb els quatre relleus del Retaule de Sant Eloi, ja tornen a er exhibides en aquest espai garrotxí.

Els treballs de restauració i conservació s'han fet al Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya, a Valldoreix, i han durat entre quatre i sis mesos, respectivament.

Les actuacions han inclòs la fixació general de la policromia, la desinsectació de les peces per anòxia, la consolidació i estabilització del suport de fusta, la neteja de la capa pictòrica i la reintegració cromàtica de les llacunes.

A més, els treballs de conservació s'han complementat amb una exhaustiva documentació fotogràfica, un examen general de les obres amb reflectologia d'infraroig i fotos amb llum ultraviolada.

En el cas del Retaule de la Pietat, s'ha eliminat una repintada que afectava el total de les escenes central i dreta -excepte els ulls-, i que emmascarava el fi treball de policromia original del gòtic.

El retaule de la Pietat és una pintura sobre fusta policromada del segle XV, amb unes mides de 142 centímetres d'alçada per 245 d'amplada i 8,7 de fons.

El retaule està compost per tres escenes. A la central hi ha representada la Pietat pròpiament dita, a la dreta es pot veure el martiri de Sant Sebastià i a l'esquerra hi ha l'arcàngel Sant Miquel.

Aquesta última escena, però, no és original, de manera que s'aprecia fàcilment pel canvi estilístic, el tipus de pinzellada i la densitat dels materials pictòrics.

Aquesta obra s'atribueix a Miquel Torell, que habitualment és identificat com a "mestre d'Olot". Torell pertany a un nombrós grup de pintors de la darrera pintura gòtica a les comarques gironines que, com en altres període, es fa difícil adjudicar-los l'autoria de les poques obres conservades.

En aquests moments, es manté la identificació de Miquel Torell com a mestre d'Olot, encara que planteja dubtes a alguns historiadors que no la comparteixen. Miquel Torell va ser originari de Girona i actiu tant en aquesta població com al Rosselló entre 1471 i 1486.

Pel que fa al retaule de Sant Eloi, actualment només se'n conserven cinc relleus, que representen cinc passatges de la vida de Sant Eloi: el seu naixement, el miracle del ferrat del cavall esquerp, la consagració espiscopal de Sant Eloi a Noyon, la Predicació i l'episodi amb el rei Clotari, que actualment es troba en procés de restauració.

En aquest cas, no s'ha conservat cap document que pugui datar ni atribuir l'obra, però segons la tipologia del retaule es pot ubicar cap a 1620, moment en què s'utilitza la tècnica de deixar el daurat vista, i principis de 1700, en què apareix el retaule marià.