Amb el romàntic objectiu de "recordar la feina sempre anònima i tanmateix ingènua de la gent que creu en el documental, i que aposta per fer curts amb la certesa que serà una feina poc visible, poc comercial i poc rendible": així és com la setmana vinent, La Unió de Vidreres acollirà de nou el Festival Internacional de Curtmetratges Documentals, el Curt.Doc.

En aquesta nova edició, i ja en són cinc, no només s'hi arriba ("que en els temps que corren, ja és molt", segons apuntava un dels seus directors, Jordi Dorca), sinó que s'hi arriba en molt bona forma. L'índex de recepció de peces ha estat molt elevat (280 curtmetratges enfront els 200 de l'any passat), i s'ha ampliat el radi d'influència amb projectes de més països.

Tot i aquesta més alta participació, Dorca explica que el festival s'ha mantingut amb una programació de 20 peces, "per fer les sessions tan àgils com es pugui", i amb les mateixes seccions competitives. Segons va apuntar, això ha estat possible gràcies a la col·laboració de nous patrocinadors privats que esponsoritzen els dos premis principals (el de millor curtmetratge documental i finalista, valorats ambdós en 1.500 euros). El millor curt català s'endurà el premi Nanook, en honor a l'associació organitzadora i que enguany homenatja Nanook l'esquimal a la imatge gràfica del certamen.

El Nanook honorífic se l'endurà Pere Portabella, qui assistirà a les projeccions de dissabte 16 per recollir el guardó. Segons Dorca, han triat el cineasta figuerenc "per la seva faceta de documentalista, un gènere que ja treballava quan ningú s'hi interessava, i per la seva faceta avantguardista".

Una selecció heterogènia

Precisament, l'organització destaca que el documentalisme de caire expositiu és "possiblement el que menys ens interessa", i la programació n'és una bona mostra: "found footage" o material trobat, collages i dietaris conformen "una selecció heterogènia en gènere i temàtica", segons Dorca.

El jurat també és d'excepció: Tono Folguera, productor de Bicicleta, cullera, poma i Balseros; el director Isaki Lacuesta i Ramon Girona, doctor en Teoria i Cultura Contemporànies de la UdG i crític de cinema. Ells avaluaran les virtuts d'una vintena de curtmetratges vinguts d'arreu del món: Polònia, Bèlgica i Cuba (que hi participen per primer cop), Holanda o Finlàndia són només algunes de les denominacions d'origen.