La bailaora María Pagés balla al ritme de poemes de Fray Luis de León i Ibn Arabi a Óyeme con mis ojos, una obra "molt personal", que s'estrenarà dissabte al festival Temporada Alta i en la qual la sevillana puja a l'escenari acompanyada de sis músics.

"Tenia moltes ganes d'expressar-me de manera directa", va explicar ahir l'artista, que en aquesta ocasió s'allibera de la responsabilitat de la companyia que dirigeix i presentarà davant el públic un solo, que també es podria considerar un monòleg, perquè busca "altres maneres d'entendre la paraula".

El títol de la peça és Óyeme con mis ojos, una frase que prové d'un vers de sor Juana Inés de la Cruz, la mística del segle XVII.

Pagés s'ha acostat als místics per primera vegada perquè hi ha vist "un camí cap a l'autoconeixement", encara que en el seu cas "no cap a Déu", perquè té "una mirada laica".

Óyeme con mis ojos també inclogui poemes musicats d'Antonio Machado, Belén Reyes i l'escriptor marroquí El Arbi El Harti, autor també de la dramatúrgia d'aquesta obra de Pagés.

Un altre gran poeta, José Agustín Goytisolo, també serà present a Óyeme con mis ojos perquè María Pagés ha incorporat el seu poema Parabras para Julia, que ella mateixa recita mentre balla.

"El vers té el seu propi ritme i els seus accents i, en ocasions, els accents semblen que entren per tangos, però en altres moments no", va aclarir la bailaora, que aquesta vegada balla directament a partir de la poesia, sense música interposada.

A la resta de les peces, ella i els seus músics han trobat el pal que millor li va al poema, "encara que a vegades no hi ha pal, sinó que són sons musicals", diu.

Tot això dins d'un escenari quadrat, en què la coreògrafa dibuixes línies i corbes amb el cos, amb les llums i amb el magnesi que hi ha a terra. "Treballo amb els símbols i amb la simetria i l'asimetria".