25 de juny de 2015
25.06.2015

Un fòssil revela detalls de l'enigmàtic cuc de 508 milions d'anys

25.06.2015 | 07:08

Un fòssil descobert al Canadà revela nous detalls sobre el cap del Hallucigenia, una enigmàtica criatura similar als cucs que va viure fa 508 milions d'anys i que està emparentada amb els moderns insectes, aràcnids i crustacis, segons un treball que va publicar ahir Nature. L'Hallucigenia, identificat el 1977 com un organisme individual, tenia diversos parells d'extremitats i una doble fila d'espines a l'esquena, si bé fins ara no es coneixia com era el seu cap.
La troballa al Canadà d'un nou fòssil ha permès a Martin Smith, de la Universitat de Cambridge, i el seu grup concloure que la criatura tenia un cap petit i allargada al final d'un fi coll. Els científics han identificat a més un parell d'ulls simples, una boca i dents circulars.
El descobriment llança nova llum sobre l'evolució dels artròpodes moderns, tot i que el Hallucigenia no és un ancestre directe d'aquest grup, sinó un «parent proper», va descriure Smith. «L'Hallucigenia no va deixar cap descendent viu. És part d'un grup que es va extingir en el període Cambrià», va explicar l'investigador, que va detallar que la criatura és un exemplar avançat del llinatge dels onicóforos, un tipus de cuc amb desenes d'extremitats.

Cartellera a Girona