Han passat molts anys, però l'escultor Jaume Plensa recorda perfectament aquells dies que, al costat dels seus pares, pujava a la muntanya de Montserrat i des d'una de les cel·les, obria una finestra a la nit per mirar el cel estrellat i escoltar el silenci del lloc.

Ara, ha tornat al massís rocallós per instal·lar a l'atri de la basílica de Santa Maria una escultura de gran format, Anna, un cap realitzat amb fil d'acer inoxidable transparent inaugurat aquest divendres. A més, fins al mes de novembre es pot visitar una exposició d'obra gràfica centrada en l'ésser humà al Museu de Montserrat.

El projecte va començar a prendre forma després que l'any 2015 exposés en el marc de la biennal de Venècia a la basílica veneciana de San Giorgio Maggiore, dissenyada per Andrea Palladio, i que gestiona una comunitat benedictina, i el director del museu català, el pare Laplana, -ahir un home feliç- pensés que podria crear una instal·lació semblant per a aquest espai.

Plensa, partidari sempre d'intervenir a través de l'art a l'espai públic, va mostrar la seva satisfacció per la petició del pare Laplana i va dir que, al final, va acabar escollint per a l'entrada de l'església l'escultura d'una nena «que té una bellesa molt mediterrània, molt clàssica, molt suau, que combina molt bé amb la forma dels arcs, en un espai que encara és barreja d'allò més humà i allò més sagrat».

«És una peça, a diferència de la que hi ha actualment al costat del Rockefeller Center, totalment transparent, que obliga a una certa percepció visual, a buscar amb la teva mirada les formes de la cara i el cap d'una nena petita a ulls clucs, que demana una visió interior, encara que tota la peça estigui abraçada per l'exterior».

Plensa és autor de la Capsa de llum, l'escultura que de nit il·lumina la rotonda del davant de l'edifici de Correus de Girona, punt de trobada cosmopolita.