La memòria que ajuda a llegir el present centra la nova temporada del Bòlit

El Centre d’Art Contemporani de Girona obre el curs aquest octubre amb dues exposicions a càrrec de Pep Admetlla i Mal Pelo

També abordarà la sostenibilitat amb l’ambiciosa «Apories de l’aire», que es veurà de febrer a maig

Admetlla, Ayats, Camps i Guardiola, en la presentació de la temporada, aquest dimecres.

Admetlla, Ayats, Camps i Guardiola, en la presentació de la temporada, aquest dimecres. / Ajuntament de Girona

Alba Carmona

Alba Carmona

La memòria, amb dues exposicions vinculades a les fosses comunes i el turisme durant el franquisme i una tercera dedicada a la Girona dels anys 80 i 90, centrarà la nova temporada del Bòlit. El Centre d’Art Contemporani de Girona arrenca el curs la setmana vinent amb L’ombra sota la parpella. Anatomia del cos excèntric, un projecte de l’artista Pep Admetlla sobre la relació entre el cervell, les imatges i el control, i en els mesos vinents acollirà projectes com la mostra col·lectiva Apories sobre l’aire, una reflexió entorn de la sostenibilitat i l’ètica climàtica a càrrec d’artistes com Maria Arnal, Job Ramos o Pep Vidal.

Després de tancar un 2022 «excepcional» amb 43.000 usuaris i de superar els 32.000 en el que portem l’any, el Bòlit es posa en marxa de nou més pendent de «la vocació de ser un refugi i un recés per digerir el que passa» que no de les xifres, assegura la seva directora, Ingrid Guardiola. En aquest sentit, afirma que l’objectiu de les vuit propostes de la nova temporada «no és esquivar el present», sinó al revés, «mirar el passat per abordar la complexitat dels problemes actuals».

Així, dues de les propostes més destacades de la nova temporada arribaran al juny i tenen a veure amb la memòria democràtica. Per una banda, hi ha programat Vint-i-dos forats per fer un rèquiem, un «oratori laic» de Cabosanroque i Miquel Garcia al voltant de tres combois carregats amb les restes de combatents republicans no identificats que van sortir el 1959 de Girona cap al Valle de los Caídos. Per l’altra, Vacances amb Franco, un projecte en col·laboració amb el Museu de l’Empordà de Figueres que explora el contrast entre l’eclosió del turisme i l’opressió de la dictadura a partir d’obres d’artistes estrangers que van passar les vacances aquí durant el franquisme.

L’altre exercici de memòria serà Infralocus. Les Girones del 1985 al 1995, una mostra comissariada per Eudald Camps, crític d’art de Diari de Girona, i l’artista Jordi Mitjà, que, en col·laboració amb el Museu d’Història, mirarà cap a una ciutat que ja no existeix.

Aquest octubre, però el Bòlit acollirà la mostra de Pep Admetlla, un projecte que sintetitza anys de recerca sobre l’anatomia humana i la relació entre l’ull i el cervell i que inclou la recreació d’un teatre anatòmic a Sant Nicolau, i la de Mal Pelo, The Bluebird Call. En aquest cas, la companyia de Celrà ocuparà dos espais del centre amb una reflexió sobre les relacions artístiques i les migracions.

Especialment ambiciosa és Apories de l’aire, una exposició de gran format que es desplegarà a les tres seus del Bòlit entre febrer i maig indagarà en la nostra relació amb l’aire tant en l’àmbit de sostenibilitat com d’imaginaris.

Una aproximació poètica a la figura de l’idiota, projectes com el Bòlit Mentor, Segona Residència o Nexes i el programa de residències completen la programació del centre cultural.