Retorn a l'Espanya radial, exclusió del corredor mediterrani d'Algesires a França i desarticulació ferroviària de la Comunitat Valenciana, la meitat sud de la qual quedaria desconnectada de l'accés directe al transport de mercaderies per tren. Aquest escenari és el que proposa un informe de la consultora PricewaterhouseCoopers (PwC) coordinat en la seva més alta instància per l'exministre valencià Jordi Sevilla i que ja ha estat presentat a l'administració i a les empreses i institucions espanyoles del sector.

L'informe es presenta quan només falten tres mesos perquè la Comissió Europea decideixi si inclou o no l'eix mediterrani com a projecte prioritari dintre de les infraestructures de transport, fet que permetria cofinançar-lo amb fons europeus.

Sota el títol "Prenent la via cap a un transport de mercaderies intel·ligent", l'estudi realitza una acerada defensa del transport de mercaderies per ferrocarril, que podria estalviar "un mínim de 300 milions d'euros a l'any" només en costos externs. No obstant això, l'estudi coordinat per l'exministre Sevilla proposa el traçat central que pivota sobre Madrid i rebutja l'eix mediterrani.

Aquest traçat ferroviari proposat per la consultora que va fitxar l'exministre socialista es basa en el principi anticrisi: per a evitar despeses de construcció de noves línies fèrries com ho seria l'eix mediterrani, planteja aprofitar les vies alliberades de trens de passatgers i mercaderies a causa de l'obertura de línies d'alta velocitat.

Però com que aquest desdoblament només ha tingut lloc en les connexions amb Madrid, i no entre ciutats del Mediterrani -no hi ha AVE Alacant-Barcelona, ni Almería-Alacant-, la conclusió de PwC és evident: per a arribar A Europa i evitar l'embotellament a Barcelona, les mercaderies valencianes haurien de passar per Madrid.

Reaccions

En opinió del geògraf Josep Vi?cent Boira, professor de la Universitat de València, autor de l'assaig "La Commonwealth catalano-valenciana" i ferm defensor de l'eix mediterrani, aquest traçat central es planteja al marge de la geografia productiva d'Espanya. Assegura que aquest traçat "condemna a la saturació al corredor ferroviari de València a Barcelona, perquè aquí només hi ha una via en cada sentit", i només té un objectiu: "mantenir l'Espanya radial que ha caracteritzat les infraestructures des del segle XIX".

De la seva banda, el secretari general de Ferrmed, Joan Amorós, va assegurar que el traçat pel centre de la península que proposa el grup de Jordi Sevilla és "gravíssim" per als interessos de Catalunya, la Comunitat Valenciana, Múrcia i Andalusia. "És inadmissible que es talli el corredor mediterrani per València com un atzucac i quedin despenjats Alacant, Cartagena, Múrcia i Almeria. És una situació molt greu i ens posarem en peu de guerra per a evitar que Europa decideixi impulsar aquest traçat", va assegurar Amorós.

El ministre de Foment, José Blanco, va anunciar al març una inversió global de 51.300 milions d'euros, dels quals ja s'han destinat 8.400 milions al Corredor Mediterrani perquè estigui a punt el 2020.