La companyia Embotits Caula, amb seu a Sant Gregori i especialista en la fabricació i comercialització d'elaborats carnis, està preparant la posada en marxa de sis nous assecadors en les seves instal·lacions. D'aquesta forma passaran dels 14 actuals a 20. El gerent de la companyia, Xavier Caula, explica que l'objectiu és "eliminar el coll d'ampolla actual", i així ampliar la capacitat productiva de la fàbrica. El cost aproximat de la inversió arriba als 900.000 euros perquè es tracta "d'unes instal·lacions especials fruit d'un projecte de recerca que es va dur a terme durant dos anys".

Segons té previst la firma, aquesta obra es realitzarà després de l'estiu i potenciarà la producció de la companyia davant els importants creixements que està experimentant. De fet, la societat va tancar l'exercici 2014 amb uns ingressos de 10,5 milions, una dada que suposa un augment de l'11% respecte als 9,44 milions del curs anterior. Xavier Caula atribueix aquests bons resultats al llançament de productes innovadors i a l'obertura de nous mercats.

I és que Embotits Caula està especialment dirigit cap a l'exterior, on aglutina prop d'un 90% de les vendes. Concretament, França és el principal destí dels seus productes i aporta un 51% dels ingressos, seguida per Alemanya, Anglaterra i Suècia. A Espanya, en canvi, la distribució moderna només suposa un 5% dels guanys, els hotels, restaurants i cafeteries un 3% i el canal tradicional un 2%. El gerent d'Embotits Caula considera que aquesta situació és conseqüència de la "saturació interior del mercat". El gerent assegura que "el mercat espanyol està molt fragmentat i és de difícil accés" perquè tots els fabricants han augmentat la seva capacitat productiva; per tant, per donar sortida als productes han d'exportar "per força".

Un dels objectius a curt termini de l'empresa gironina és potenciar el mercat musulmà d'Àfrica amb els seus productes Halal, una denominació que engloba tot allò que es permet consumir al món musulmà perquè segueix els preceptes religiosos. Aquesta línia de productes es va crear en construir la nova fàbrica el 2011. "Vam crear dues línies totalment independents: una per a embotits de porc i l'altra per a productes Halal" explica Xavier Caula. "L'objectiu era diversificar la producció i ampliar el mercat", afegeix. Actualment la producció sota el tractament Halal suposa al voltant del 10% de la producció total.

Caula assegura que es tracta d'un mercat "molt complicat per la manca de confiança que els clients tenen sobre el rigor amb què s'hagi pogut fabricar el producte respectant la llei islàmica". És per això que l'empresa ven aquest producte a través de distribuïdors locals. "No és el mateix que un musulmà practicant ofereixi un producte Halal a un client musulmà indicant-li que pot estar tranquil i garantint la total traçabilitat, que ho faci un no musulmà" explica el gerent.

Embotits Caula també vol potenciar les vendes a Àsia. El mercat americà, en canvi, "de moment no el toquem", assenyala Caula. El motiu és doble: d'una banda, perquè alguns països apliquen moltes traves sanitarioadministratives, com els EUA, i, d'altra, perquè determinats llocs no ofereixen suficients garanties econòmiques.

Altres projectes de la companyia passen per la introducció de noves referències en els productes saludables i sense al·lèrgens, així com els llescats. Precisament en aquesta última categoria, l'empresa està aconseguint un creixement gradual. El 2013 Embotits Caula va distribuir 440 tones en aquest format, mentre que la xifra el 2014 va ascendir a 465 tones i es preveu arribar a les 550 tones el 2015. El gerent de la companyia afirma que es va decidir augmentar la producció dels productes llescats perquè "el mercat ho demana". Xaveir Caula creu que hi ha un canvi de tendència, ja que "abans els supermercats llescaven al taulell, mentre que actualment es ven molt envasat al lliure servei".

Embotits Caula es va fundar el 1939 i 50 anys després va començar la internacionalització obrint-se al mercat europeu. Des d'aleshores, ha continuat expandint-se i actualment exporta a 38 països, entre els quals hi ha França, Holanda, Alemanya, Anglaterra, Suècia, Dinamarca, Portugal, Noruega, el Líban, Kuwait, Austràlia o Nova Zelanda. L'empresa compta amb una quarantena de treballadors.