Les sis grans constructores cotitzades -ACS, Acciona, FCC, Ferrovial, Sacyr i OHL- sumaven una cartera d'obres internacionals per valor de 81.470 milions d'euros al tancament de l'exercici de 2017, un volum un 2,25% superior al d'un any abans i que multiplica per més de deu el que tenen a Espanya. Així, els projectes internacionals suposen el 91,3% de la cartera d'obra d'aquestes companyies, que en tancar el passat exercici sumava 89.177 milions.

Els sis grans grups van continuar engreixant el seu negoci exterior el 2017 fruit de l'estratègia d'internacionalització que porten a terme des de fa anys per tal de reforçar i diversificar la seva activitat i esquivar els mínims històrics de l'obra a Espanya.

De fet, el 2017, la cartera d'obres de construcció d'aquestes firmes al mercat domèstic va registrar un nou descens, del 9,1%, fins a suposar en conjunt 7.707,1 milions d'euros. D'aquesta manera, aquestes sis companyies només tenen a Espanya el 8,5% de tot el seu negoci constructor, davant el 9,7% d'un any abans.

En el pla internacional, Amèrica del Nord, Llatinoamèrica i Europa constitueixen els principals mercats de les grans constructores, a les quals en els últims exercicis s'està sumant Austràlia.

ACS es manté com a primer grup per cartera d'obra internacional, en integrar les de les seves filials alemanya i australiana Hochtief i Cimic, respectivament. Al tancament de 2017, la companyia que presideix Florentino Pérez comptava amb projectes fora d'Espanya per 52.930 milions, import similar al de l'any anterior.

Per darrere es va situar Ferrovial, que va disparar un 30% la seva cartera de projectes forans, fins als 9.836 milions d'euros, que d'aquesta manera suposen el 88,2% de la cartera de construcció rècord de 11.145 milions amb la qual el grup va concloure l'any.

Acciona completa el «podium» de carteres d'obres internacionals en comptar amb projectes per 5.521 milions, el 81% del total del grup controlat per la família Entrecanales. Per la seva banda, Sacyr és la que més va elevar el seu llistat de projectes a l'exterior, un 52%, que sumava així 5.305 milions a la conclusió de 2017, que suposava el 90,3% del total.

De la seva banda, OHL, en ple procés de reestructuració de la seva cartera internacional amb la finalitat de drenar una vintena de projectes problemàtics, suma treballs a l'exterior per 4.577 milions, el 82% del total, mentre que FCC té obres estrangeres per 3.301 milions. Aquest volum de treballs equival al 76% del total que presenta la companyia controlada per Carlos Slim. Entre els projectes internacionals aconseguits per firmes espanyoles l'any passat hi ha el sistema de tren automàtic sense conductor que ACS construirà a l'aeroport de Los Angeles per uns 1.600 milions, un pont a Filipines aconseguit per Acciona o el nou aeroport internacional de Mèxic per a un consorci participat per Slim, FCC i Acciona.