13 de març de 2019
13.03.2019

Mercadona toca sostre a Espanya i apunta a Itàlia

Juan Roig anuncia una inversió de 10.000 milions d'euros fins a 2023 per transformar la companyia. Aconsegueix una facturació rècord durant el 2018 amb 24.305 milions d'euros (+6%) i un benefici net de 593 (+84%)

13.03.2019 | 00:55

Mercadona va aconseguir el millor resultat de la seva història el 2018 i accelera el pla de transformació de la companyia, que inclou el seu nou canal de vendes online, fins a l'any 2023. El president de l'empresa líder a Espanya del sector de la distribució comercial, Juan Roig, va presentar ahir una xifra de facturació i de benefici rècord al mateix temps que reconeixia tocar sostre a Espanya amb una xarxa comercial pròxima a les 1.650 botigues.

Per això, el màxim dirigent de la companyia familiar no va tenir objeccions a reconèixer que «Itàlia la tinc al cap, com hi tinc tres o quatre països. Normalment (l'expansió) serà en taca d'oli i comença per I...», va explicar Roig després de descartar la compra d'actius d'altres companyies com DIA i analitzar sobre els nous reptes en la seva expansió internacional i que en primer lloc passen per Portugal.

«Com més et preocupes pel cap (client en la terminologia de Mercadona) més guanyes». Així va justificar Roig els objectius assolits pel líder de la distribució d'Espanya i en facturació -ja supera fins i tot multinacionals com Repsol- després d'obtenir unes vendes de 24.305 milions d'euros el 2018, un 6% més que un any abans, i un benefici net de 593 milions, la qual cosa representa un guany un 84% superior a la de 2017. «Aquest any estem jugant molt fort, més fort que mai en la nostra història», va comentar Roig envoltat del seu comitè de direcció i va anunciar també que la mercantil invertirà 10.000 milions d'euros durant el lustre vinent per obrir noves botigues (sobretot a Portugal, Madrid i País Basc), reformar i traslladar-ne unes altres, així com per completar els seus blocs logístics.

Mercadona afronta nous temps en reformar les seves botigues (que incorporen cuines, menjar recentment fet per emportar, màquines de cafè o begudes fresques, entre altres novetats), expandir-se a Portugal, canviar la seva estratègia amb proveïdors més especialistes de cada producte i potenciar el canal de vendes per internet. «Aquest esforç inversor de Mercadona -segons Roig- s'emmarca en la determinació de fer tot el que sigui necessari, amb mesures valentes, encara que siguin impopulars i molestes. Això m'ho va explicar una vegada l'exdirigent socialista Alfredo Pérez Rubalcaba sobre les lleis de Trànsit. Jo aplico aquesta idea a Mercadona», va indicar.

Des de la posada en marxa el 2017 d'aquest projecte de transformació disruptiu, Mercadona ha registrat un increment acumulat de més de 125 tiquets per botiga i dia de mitjana. Ha finalitzat el 2018 amb 1.636 botigues, després d'obrir 29 nous supermercats i tancar-ne 20 que no s'ajustaven als estàndards d'amplitud i comoditat de la cadena. Ha continuat reformant la seva xarxa de supermercats i ha finalitzat l'any amb 400 del nou model de botiga eficient després de reformar 215 establiments.


Digitalització

A l'hora de fer balanç del canal de vendes electròniques, Roig va bromejar amb la seva cèlebre frase que «la web era una merda», perquè això ha canviat des de fa un any. «Ara és molt millor!», va aclarir. Així, després de la posada en marxa del seu primer «Rusc» (el maig de 2018), un magatzem digital des d'on se centralitza la preparació i distribució de les comandes, les vendes ja s'eleven a 2,2 milions d'euros al mes; és a dir, un 120% més que abans. Aquesta dada avala la decisió de la companyia d'iniciar el servei a Barcelona a mitjan aquest any.

Mercadona ha creat 1.800 nous llocs de treball el 2018, la qual cosa li ha permès tancar l'any amb una plantilla de més de 85.800 persones, de les quals 300 són portugueses. A més, ha continuat apostant per la promoció interna, amb un total de 860 persones ascendides a llocs de major responsabilitat; i per la igualtat, com posa de manifest el fet que hagi finalitzat 2018 amb una plantilla majoritària de dones, i que aquestes ocupin el 47% dels llocs directius.

La companyia té previst escometre una nova inversió històrica de més de 2.300 milions d'euros en 2019. Crearà 1.000 noves ocupacions. Aquesta partida es destinarà a l'obertura de 49 nous supermercats, 10 a Portugal. Espera aconseguir unes vendes de 25.200 milions i uns guanys de 435 milions (-27%). Fins al 2023 tancarà 40 botigues «ineficients», segons Roig.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook