Amb la crisi de la covid-19, la rendibilitat dels bancs espanyols ha caigut en picat. En un context de tipus d'interès en negatiu i de grans provisions per fer front a la pandèmia, les entitats s'han vist obligades a buscar noves fórmules per generar ingressos. Durant l'últim exercici, bona part d'elles han optat per endurir les condicions dels seus productes i aconseguir que els clients paguin més comissions. CaixaBank i el Banc Sabadell són dos exemples, però no els únics, i els experts apunten que la tendència es mantindrà aquest any. Les entitats defensen que aquests canvis busquen «una major fidelització» del client, mentre que les associacions d'usuaris ho veuen una trampa perquè els bancs col·loquin altres productes.

El que sembla clar és que les comissions «han arribat per quedar-se». Així ho afirma el professor de finances d'Esade Santiago Simón, que veu en les comissions un «mecanisme de defensa» per cobrir l'increment de costos al sector bancari. En la mateixa direcció apunta el Baròmetre Empresarial Fintech, presentat fa uns dies per l'Institut d'Estudis Financers, una enquesta on més del 80% dels bancs que hi van participar van reconèixer que enduririen els seus criteris de risc de cara al 2021.

El Banc Sabadell va ser de les primeres entitats a introduir noves comissions. A finals de 2019, al seu Compte Expansió -lliure de comissions si els clients tenien una nòmina o ingressos vinculats al compte d'almenys 700 euros- se li va començar a aplicar una comissió de manteniment de 15 euros trimestrals. Per evitar aquest recàrrec, el Sabadell demanava als clients que complissin una de les següents condicions: tenir contractada una assegurança amb l'entitat, tenir un préstec amb el banc i tenir almenys 10.000 euros invertits en fons d'inversió que siguin gestionats pel Banc Sabadell.

La fórmula de CaixaBank és semblant. A partir de l'octubre passat, l'entitat va introduir una comissió de manteniment de 60 euros trimestrals als seus comptes corrents. D'altra banda, els clients amb un compte que disposi d'uns ingressos mensuals de més de 600 euros, una pensió de més de 300 euros o mantinguin més de 20.000 euros en fons d'inversió, assegurances d'estalvi o plans de pensió individual, hauran de pagar 15 euros trimestrals. Per evitar el cobrament d'aquest import, els clients han de realitzar almenys tres compres al trimestre amb la targeta de crèdit o bé tenir domiciliats almenys tres dels seus rebuts.

Situacions similars s'han produït al Santander, on el compte estàndard de particulars ha passat a tenir una comissió de manteniment de 29 euros trimestrals; al BBVA, on els clients amb nòmina domiciliada han de pagar 100 euros anuals si no registren uns mínims d'activitat; o a Bankia, on tenir domiciliada la nòmina no evita el pagament d'una comissió de sis euros mensuals.

Generar vincles amb el banc

Durant la presentació de resultats de CaixaBank, el conseller delegat de l'entitat, Gonzalo Gortázar, va defensar que aquestes actuacions tenen com a objectiu «fidelitzar» el client i «animar que es vinculi a l'entitat».