"Hem detectat que alguns fabricants d'aliments estan reduint el contingut dels seus envasos entre un 5% i un 10% per despistar als consumidors i que no es noti la pujada de preu dels aliments. Es tracta d'una tendència cada vegada més estesa, que afecta també productes d'higiene i drogueria. Els preus poden estar pujant més del que sembla". Aquesta és la curiosa alerta llançada per l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) per denunciar una nova pràctica d'algunes empreses per a fer front a la pujada dels preus: la reduflació, una paraula en la qual es combinen dos conceptes: la reducció i la inflació.

En què consisteix la reduflació

Aquesta pràctica, legal però poc ètica, la utilitzen algunes marques per a mantenir els marges de beneficis sense apujar els preus i així ja hi ha marques de bosses de patates que han retirat cinc patates dels paquets que venen al mateix preu, o envasos de pernil en els quals ha minvat el nombre de rodanxes.

En economia, la reduflació és el procés en què les mercaderies es redueixen en grandària o quantitat, mentre que els seus preus continuen sent els mateixos o augmenten.

Tot i que el fenomen procedeix del Regne Unit, on fa anys que denuncien el que anomenen 'shrinkflation', la primera reduflació podia haver estat la que va fer el 1987 American Airlines, quan va estalviar 40.000 dòlars a l'any suprimint una única oliva en les amanides que servia a bord.

Exemples de reduflació

Les xarxes socials s'estan convertint en la plataforma de denúncia d'aquesta pràctica que estan duent a terme moltes empreses alimentàries. A continuació, alguns exemples de reduflació que han anat apareixent a Twitter en els darrers dies.